18.01.2009

Modige hospitals-medarbejdere.

Tørklædedebat på hospitaler

Modige hospitals-medarbejdere.

Debatten om et tørklæde er et religionspolitisk symbol, som ikke hører hjemme på et hospital, hvor patienterne har krav på at blive mødt af neutrale professionelle medarbejdere, er nu blevet aktuel på Odense Universitetshospital (OUH).

Her har en gruppe medarbejdere, der omfatter sygeplejersker, sygehjælpere og sundhedsassistenter, igennem et par måneder forsøgt at åbne op for en debat i sygehusets personaleblad "FOKUS" om tørklæder på arbejdspladsen.

En af skribenterne sygeplejerske Rachel Adelberg Johansen skriver bl. a:

" - Når man tager sin uniform på, er det meningen, at personen skal træde i baggrunden. Jeg har oplevet flere patienter, der føler, at det er krænkende og provokerende, at de bliver påduttet personalets politiske og religiøse overbevisning.

Vi siger ikke, at man ikke må være muslim, jøde eller kristen. Vi mener bare ikke, man skal trække religiøse symboler ind i det professionelle liv.

Det bliver vi nødt til at lægge fra os i omklædningsrummet."

Rachel Adelberg Johansen, understreger samtidig, at gruppen af medarbejdere kommer fra alle dele af det politiske spektrum.

Men det gør ikke indtryk på Uniformsudvalget på Odense Universitetshospital, som ikke har nogen planer om at forbyde tørklæder. De udtaler i den aktuelle sag følgende:

" - For os handler det om, hvorvidt hygiejnen er i orden, og om folk passer deres job. Med 10.500 ansatte er vi en spejling af samfundet, og vi skal kunne rumme meget.

Vi har i øvrigt aldrig haft en eneste klage fra en patient over en medarbejder med tørklæde, siger  resource.chef Frits Pedersen" Der samtidig tilføjer, at de 12 kritiske medarbejdere ikke repræsenterer en majoritet OUH.

I Dansk Sygeplejeråd Syddanmark, hilser man dog debatten velkommen, men kredsformand Anni Pilgaard forstår ikke de ansattes tørklædemodvilje. Hun siger følgende:

" - Jeg synes, det er helt uacceptabelt fokus at have. Vi skal byde alle velkommen, og så skal vi se på, hvad der er inde bag tørklædet; om vedkommende er en god sygeplejerske, en god medarbejder og god kollega."

Det er Racel Adelberg Johansen ikke enig i og siger hertil:

" - Det er misforstået tolerance. Et tørklæde er en massiv religiøs og politisk markør, og som skatteborger er jeg da forarget over, at man indkøber religionspolitiske symboler for statens penge."

Det er store kræfter de 12 kritiske medarbejdere er oppe imod.

Tørklædet, er i dag at finde på alle hospitaler, Roskilde Amtssygehus indførte det i 1999, som det første politisk korrekte Hospital.

Men det var aldrig gået, hvis emnet var kommet direkte på dagsordenen i dag, hvor man er meget mere på vagt over for religiøse påvirkninger i det offentlige rum, siger læge Vibeke Manniche, formand for Kvinder for Frihed.

Til Kristeligt Dagblad den 17.1. siger hun bl.a.:

" - Vi har jo en ganske skrap dresscode i sundhedsvæsenet i forvejen: for eksempel ingen sandaler eller shorts. Da man fandt ud af, at nogle patienter følte sig stødt over sygeplejersker med sorte g-strengstrusser under uniformen, ændrede man dress-code. Jeg ville ønske, det var lige så let med tørklæderne.

På hospitalerne har man at gøre med mennesker i nød, som måske ligger på deres yderste.

I den forbindelse er det noget griseri, at andre går ind og intimiderer dem ved at skilte med deres religion - uanset om det er islam eller kristendom."

Poul Vinther Jensen

Kilde: Kristeligt Dagblad den 17. januar 2009

Line Vaaben.

Fremhævelse: PVJ.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.

Læs Danskeren INDSIGT-UDSYN

OPGØRET >>>