21.05.2006

Arabisk racisme i Darfur

Forfatter: Ole Gerstrøm

Folkemordet kører i olie.

Arabisk racisme i Darfur

af Ole Gerstrøm

Folkemord

Vi hører jævnligt, at nu må FN gribe ind i Sudans Dafur-region for at standse folkemordet. Man nævner ikke, at det er et muslimsk folkemord. Det vil sige, det går ud over både muslimer og kristne. Omkring 2,5 millioner er fordrevet fra deres hjem, og 400.000 dræbt. Landsbyer, træer og marker brændes af, og brønde forgiftes. Den ørkendannende effekt er omfattende.  Agressorerne er negermuslimer med arabisk blod i årerne (de lysebrune). Man kalder sig Islamist Justice and Equality Movement (JEM). Det går ud over kristne og rent afrikanske muslimer (de mørkebrune). Det er klassisk racisme. Sudans regering er alliereret med agressorerne og man fordriver også de internationale hjælpeorganisationer. Formålet er, at beherske områderne med olieforekomster.

Olie

For det hele handler om olie. Kineserne er her med et talstærkt militær. De har været i Afrika i årtier, men i Mao-tiden var varen revolution og kommunisme. Nu har kinesiske statsfirmaer etableret enorme anlæg til olieproduktion i den øvre Nil-provins. Man dækker herfra 10% af den kinesiske olieimport, og olieforekomsterne er betydelige. Kina får i alt 30% af sin olie fra Afrika. Som returhandel har man en pæn våbeneksport uden fine fornemmelser.

FN

Derfor kan FN's sikkerhedsråd næppe få vedtaget en resolution om en fredsstyrke, da kineserne ikke vil have indblanding, og følgeligt vil nedlægge veto. Dette kan de gøre som et af de 5 permanente medlemmer af Sikkerhedsrådet. Igen ser vi FN som stedet, hvor stormagterne udøver magt ud fra egne økonomiske og magtpolitiske interesser. Denne magtudøvelse omfatter også racistisk folkemord den dag i dag.

Bestil bøger her - fra
Den Danske Forening