17.05.2006

Tiderne ændrer sig.

Skoleuniform i Tyskland?

I den vestlige og europæiske kulturkreds er det en naturlig del af hverdagen, at man giver sig tilkende med sit åsyn, når man træder ud i det offentlige rum. Dermed sender man det signal, at man kommer i lovligt ærinde og at ordensmagten kan se, hvem man er.

Det betyder, at Vesten ikke på nogen måde kan acceptere burkha-klædte kvinder på gader og stræder. De kan jo være en del af et terror-netværk, som har beordret dem til at transportere våben og spærgstof.

Det samme er tilfældet med skoleelever. Her har skolens ansvarlige ledelse - krav - på at kunne se hvem, der færdes på skolens område,- ikke mindst af hensyn til de øvrige børns sikkerhed.

I Tyskland har der været en episode med burkha-klædte elever. Herom skriver Frankfurter Rundschau følgende den 7.maj:

"Justitsminister Brigitte Zypries foreslår nu indførelse af ensartet skoleuniform for alle tyske skoleelver, efter en skole i Bonn bortviste to muslimske elever, der mødte op i burkha.

"En simpel løsning til at undgå sådanne konflikter,"siger hun. Kritikere har forudsigeligt afvist forslaget med henvisning til, at skoleuniformer undertrykker al indvidualisme og er typiske for autoritære regimer som Det Tredje Rige.

Alligevel er debatten værd at tage, og ministeren kan have en god pointe, når hun fremfører, at med uniformer forsvinder også problemer, der stammer fra sociale forskelle, der afspejler sig i det ydre."

Om samme sag skriver Süddeutsche Zeitung følgende den 9.maj.

"Uniformer vækker hurtigt en følelse af ubehag i Tyskland, især når de bæres af unge mennesker. Men tiderne har ændret sig. En fælles skoleuniform er derfor ikke mere et tabu. Der findes allerede en fælles påklædning i nogle statslige skoler, selv om man ikke så gerne bruger ordet uniform. Den fælles påklædning skal ikke fornægte eller undertrykke de unges individualitet.

Den skal understrege deres lighed og deres tilhørsforhold til et uddannelsesfællesskab, og at succes og anseelse ikke afhænger af ydre kriterier - og heller ikke af forældrenes rigdom.

Skoler er hjemsted for integration (..) Her viser demokratiet sig som ´det store fællesskab´. For at fremme dette kan en skoleuniform være behjælpelig."

Kilde: Dagbladet Information tirsdag den 9. maj 2006.

Dagbladet Politiken  lørdag den 13. maj 2006.

talerne fra Folkefesterne 2014-2018

Liberalfacismen>>>