08.05.2006

Når Gud bliver et uhyre.

Forfatter: Ebbe Vig

En pragtfuld syrisk dame sætter spørgsmålstegn ved den måde, islam praktiseres på.

Information om Danmark

Fra Fl. Roses JP interview med den syriske psykiater, Wafa Sultan:
» Muslimer må spørge sig selv, hvad de kan gøre for menneskeheden, før de kræver, at menneskeheden respekterer dem,« sagde hun i sin optræden på Al-Jazeera.
-»I vores lande er religion den eneste kilde til uddannelse, og det er den eneste kilde, som terroristen drikker af, indtil hans tørst bliver slukket. Han er ikke født som terrorist, og han bliver ikke terrorist fra den ene dag til den anden. Den islamiske lære er med til at forme hans ideologi.
- Det er den lære, der fordrejer hovedet på terroristen og dræber hans menneskelighed. Det er ikke terroristen, der fordrejer den religiøse lære og misforstår den, som nogle uvidende mennesker påstår,« tilføjede hun.
-Wafa Sultan er forfatter til to bøger, og hun sidder i øjeblikket og skriver på en tredje, der har arbejdstitlen Den undvegne fange: Når Gud bliver et uhyre.
-Hun mener, at muslimer er blevet offer for deres gudebillede, at gudebilledet i islam er et uhyre, og at selvmordsterrorister internaliserer dette billede.»Det er ikke taget ud af min fantasi. Jeg gennemgår Koranen ord for ord for at vise dens gudebillede. Hvis man vil forstå muslimers mentalitet, må man forstå deres gud.«
Betyder det, at du ikke accepterer skellet mellem moderate og radikale muslimer - et skel, der er forudsætning for meget af den aktuelle debat om islam?
»Det et falskt skel. Det afhænger af, hvordan du definerer forskellen på radikale muslimer, dem, der begår terror og støtter terror, og så moderate. Man kan beskrive forskellen i fire kategorier. Hvis vi nøjes med at kalde dem, der sprænger sig selv i luften, for radikale, så er der ganske få terrorister blandt muslimer. Hvis vi derpå udvider gruppen af radikale til at omfatte både dem, der sprænger sig selv i luften, og dem, der støtter dem, så er der tale om en betydeligt større gruppe. Hvis vi dernæst ser på disse to grupper plus alle dem, der er tavse, alle dem, der ikke protesterer mod terror, så er vi måske oppe på 70 procent. Og hvis vi endelig tager disse tre grupper samt dem, der ikke ønsker at reformere islam, det ideologiske grundlag for terrorisme, så er vi tæt på 100 procent.
- I den forstand giver det ikke mening at tale om moderate over for radikale. Der er behov for en gennemgribende reformation af muslimers måde at tænke om sig selv og verden på. Det er det, jeg arbejder for.«
Fra MEMRI TV - streaming eller download

Ebbe Vig

No virus found in this incoming message.
Checked by AVG Free Edition.
Version: 7.1.392 / Virus Database: 268.5.3/331 - Release Date: 03-05-2006

talerne fra Folkefesterne 2014-2018