06.05.2006

Hvorfor kritiserede Bill Clinton profettegningerne?

Forfatter: Ole Gerstrøm

Hvorfor blev Clinton pludselig spytslikker for araberne?

Under profetballaden var Bill Clinton på den respektfulde side. På en konference i Qatar fordømte han de danske tegninger som totalt skandaløse, og nævnte slet ikke de efterhånden gammeldags begreber som ytrings- og pressefrihed.

Hvad er mon Bill Clinton's bevæggrunde?

For nylig udførte han lobby-virksomhed for, at det af Dubais regering ejede Dubai Ports World, kunne overtage driften af en række havne i USA. Ved den lejlighed priste han Dubai som et oplyst land. Clinton er jævnligt i Dubai, hvor han holder foredrag til en pris af 300.000 dollars stykket.

Måske er det ikke frihedsidealerne alene, der driver den tidligere præsident.

Tilsvarende var tidligere præsident George Bush sr. i Kuwait efter den første Golfkrig, hvor man syntes så godt om hans foredrag, at man betalte ham en million dollars for ulejligheden.

I august 2002 var en delegation fra USA's kongres i Saudi Arabien. Under besøget spurgte det republikanske kongresmedlem Mike Rogers den amerikanske ambassadør i Saudi Robert Jordan, om han ville være den første ambassadør, som efter at have udstået sin ambassadørtjeneste IKKE ville lade sig ansætte af saudierne. Dette ville ambassadøren ikke love.

I 2003 lod Jordan sig ansætte af den Saudiske kongefamilie, og blev herved en nyt medlem af den lange liste af forhenværende ambassadører og embedsmænd, som arbejder direkte og indirekte for det wahabistiske Saudi Arabien.

Det ville reelt være sensationelt, hvis højtstående amerikanske embedsmænd i Mellemøsten IKKE lader sig forgylde af Saudierne og andre formørkede despoter. Washington formelig vrimler med sådanne personer. I særdeleshed i tænke-tanke der har med Mellemøsten at gøre - som for eksempel The Middle East Institute, som er finansieret af saudierne. Forhenværende ambassadør i Saudi Arabien Wyche Fowler leder instituttet. Edward Walker, præsident for instituttet, var ambassadør i Israel, Ægypten og De Forende Arabiske Emirater. Forhenværende ambassadør i Emiraterne og viceassisterende udenrigsminister for Nær-Østen David Mack er instituttets vice præsident. Også ansat ved insttuttet er Richard Parker, forhenværende ambassadør i Algeriet, Libanon og Marocco og Michael Sterner, som er forhenværende ambassadør i Emiraterne. Chas. Freeman Jr., en anden tidligere ambassadør i det arbiske kongerige, er præsident for det Saudi-støttede Middle East Policy Council. Tidligere ambassadør Walter Cutler leder det Saudi-støttede Meridian International Center.

USA’s tidligere udenrigsminister James A. Baker III, driver konsulentforretning med kontorer i Riyadh og Dubai. Tidligere udenrigsminister Madeleine Albright fra "The Albright Group" har udført lobby-arbejde for Dubais herskere.

Den tidligere saudiske ambassadør i Washington Prins Bandar bin Sultan blev for nogle år siden citeret i Washington Post "Hvis rygtet går, at saudierne tager sig af deres venner, når de forladet embedet, ville du blive forbavset over, hvor meget bedre venner du har, når de netop indtræder i embedet."

Hvad angår Europa, skriver skriver Bat Ye’or i Eurabia, The Euro-Arab Axis: "De arabiske lande bidrog med store summer til universiteter, centre for islamiske studier, internationale kommunikations agenturer, private og regeringsorganisationer, for at vinde verdensopinionen."

Ja, oliepengene flyder og smører godt. Og når vi i den danske debat møder fortalere for det muslimske mørkevælde, må vi nok formode, at heller ikke her er alt så pænt, som det ser ud til at være. Og vi tillader os at antage, at danske tidligere ambassadører og udenrigsministre ikke er gjort af bedre stof end de amerikanske.

Kilder:

Bat Ye’or Eurabia, The Euro-Arab Axis, side 154