06.05.2006

Fremtid med usikkerhed!!!

Amerikansk politolog ser det lys, vi andre har set i årtier, medens en dansk "ekspert" vælger at sove videre.

Lars Erslev Andersen, der er idehistoriker og lektor i mellemøststudier og samtidshistorie ved Syddansk Universitet, har skrevet en bog om Muhammed-tegningerne. Bogens titel er "Den tabte Uskyld. Verdensorden - værdikamp - islamisme"  176 sider, pris 188 kr Forlag: Syddansk Universitetsforlag.

I Morganavisen Jyllands-Postens kultur-weekend siger Erslev Andersen bl.a

"Problemstillingerne udspringer af den aktuelle værdikamp, som udspilles mellem dem, som hylder de liberale værdier, og dem , der ønsker et islamisk værdigrundlag i samfundsopbygningen. Men værdikampen udspilles også internt i Mellemøsten om, hvor stor en rolle islam skal have  i opbygningen af samfundsordnen."

Erslev Andersen er ikke enig med den amerikanske politolog Samuel P. Huntington,  der i 1993 kom med sin tese om "civilisationernes sammenstød"

Erslev Andersen mener, at Huntington overfortolker det religiøse islæt i de islamiske lande, og hævder at den arabiske region er lige så pluralistisk som alle andre regioner i verden.

Samuel P. Huntington skrev en artikel i tidskriftet Foreign Affairs, hvor han påstår, at civilisationernes sammenstød er en afløser for Den Kolde Krigs frontlinjer. I den forbindelse skrev han bl.a.:

"Det er min hypotese, at den fundamentale kilde til konflikt i denne nye verden ikke vil være primært ideologisk eller primært økonomisk. De store delingslinjer mellem menneskene og den dominerende kilde til konflikt vil være kulturel. Nationalstaterne vil blive ved med at være de mest magtfulde aktører i verdenspolitikken, men de vigtigste konflikter i denne politik vil opstå mellem nationer og grupper, der tilhører forskellige civilisationer. Civilisationernes sammenstød vil dominere den globale politik. Brudlinjerne mellem civilisationerne vil blive fremtidens kamplinjer."

Det afgørende for Europa er, om det er muligt at undgå sammenstød på de europæiske breddegrader.     Med ca 25. millioner muslimer i Europa idag er der store muligheder for at rekrutere kampfæller i denne store befolkningsgruppe!!

Kilde: Kultur weekend/Morgenavisen Jyllands-Posten fredag den 5. maj 2006

talerne fra Folkefesterne 2014-2018