Undskyld ”udsatte boligområder”, altså araberghettoer. Heraf er der nu 61 i Sverige. En officiel rapport beretter om tiltagende lovløshed, hvor det svenske samfunds institutioner har uhyre vanskeligt ved at kunne arbejde, og hvor beboerne har mistet troen på, at myndighederne kan gøre noget for deres sikkerhed.

LÆS MERE HER>>>   og   HER>>>

Traditionen for, at man i disse områder ikke  samarbejder med politiet, og at man stiller sig uden for svensk lov nedarves.
Voldsparatheden - især den, der er rettet mod politiet - er steget.
I dag er det en del af normalt, at unge samlet går til angreb på ordensmagten.

De værste steder er der også en generel uvilje mod at deltage i den almindelige retsproces: Vidner, anmeldere og andre trues eller overfaldes og »det er svært eller stort set umuligt for politiet at gennemføre sine opgaver«. Når politiet er i områderne, så kan der meget hurtigt stimle meget store folkemængder sammen, der med stenkast og vold forsøger at 'befri' anholdte.

Ledigheden er høj. Op til 40 procent af de unge fra de værste steder går ud af grundskolen uden at bestå afgangseksaminerne.

Tærsklen for at anvende skydevåben er sænket og gerningsmændene skyder nu for at dræbe,

Ændres forholdende ikke forudses »alternative magtstrukturer«. »De gør det muligt for individer at leve helt uden for det svenske samfundssystem. De kriminelle netværk sørger for bolig, arbejde, bankvirksomhed, beskyttelse og sikkerhed«.

Politiet anslår, at der er omkring 200 bander i områderne med samlet hen ved 5.000 aktive medlemmer og op mod 550 toneangivende ledere. Under dem estimers der at være mindst 11.000 personer.

»Den største udfordring, samfundsinstitutionerne står over for, er at indse problemets omfang og at det, der er gjort hidtil, ikke har været tilstrækkeligt«.

Ja, det det tør siges – rapporten er gengivet i og efter Politiken – hvis redaktionelle linje hidtil netop har understøttet udviklingen i samme retning herhjemme …