03.05.2006

Den der vælger til, - vælger fra!!!

Hvem betaler for ikke-hjemsendelse?

Den 21. april skriver The Guardian fra London følgende i en ledende artikel:

"Den gode nyhed er, at millioner af eksilerede nu kan vende tilbage til lande som Afghanistan, Angola og Bosnien med en kraftig tilbagegang i antallet af flygtninge og asylansøgere som resultat. Dette tal andrager nu 9,2 millioner mennesker - det laveste niveau i de seneste 25 år.

Desværre er der to dårlige nyheder: Den ene er, at mange  flere mennesker end nogensinde før er fordrevet inden for egne landegrænser og derfor ikke har krav på hjælp efter flygtningekonventionen fra 1951.

Den anden er, at krigen mod terrorisme´har haft markante negative konsekvenser for flygtninges rettigheder."

Man kan give lederskribenten på The Guardian ret i, at det er glædeligt med et fald i flygtningeantallet.

Men her i Danmark sker der ikke nogen hjemsendelse af flygtninge fra eks.vis Afghanistan, Angola, og Bosnien. Her bevilges der fortsat store milliardbeløb på personer fra disse lande og mange andre. Fra Den Danske Forening kan vi derfor anbefale en storstilet  repatriering af de mange tusinde flygtninge fra især Bosnien og Afghanistan.

De frigjorte midler ville kunne hjælpe  ti gange så mange nødstedte mennesker rundt om i de lande, hvor der er fordrevne flygtninge inden for egne landegrænser, -og som ikke er omfattet af nogen konventation.

Det er ansvarsløst og inhumant, at forsætte med at bevilge penge til herboende flygtninge, der forlængst har haft mulighed for at rejse til deres hjemland.

Kilde: Dagbladet Information/weekend 22.-23. april 2006.

.

talerne fra Folkefesterne 2014-2018