01.05.2006

En vigtig dag.

Første maj contra islamisk "udvikling".

I dag 1. maj fejrer arbejderbevægelsen rundt om i den industrialiserede verden resultaterne af  godt 100 års faglig kamp. Det er der god grund til.

Fagbevægelsen har været, og er fremdeles en vigtig medspiller i det moderne industri -og vidensamfund.

Ja, selv lederne af de store virksomheder sætter pris på en organiseret fagbevægelse, med hvem man kan aftale løn, arbejdsvilkår og fagretslige regler. Det giver den ro og stabilitet, som er nødvendig i udviklingen af en virksomhed. Så det er ikke blot lønmodtagerne, der har haft gavn af den faglige kamp, - det har hele den vestlige verden og hermed det danske samfund.

Den europæiske kulturkreds har de seneste 200 år opbygget ligeret, retssikkerhed og social lovgivning, der sikrer det enkelte menneske anstændige livsvilkår. Her har de faglige organisationer ydet, - og yder en stor indsats. Det er ikke alle steder det er forløbet så godt, og fredeligt.

Den tyske forfatter Hans Magnus Enzensberger har netop fået udgivet et nyt essay. ”Der radikale Verlierer ”  Her beskriver H.M. Enzensberger  de samfund, der producerer ”radikale tabere”, hvis eneste mål i livet er hævn og ødelæggelse. Forfatteren kommer omkring udviklingen i sit eget land Tyskland.

Efter Weimar-republikkens tid så store dele af det tyske folk sig selv som tabere. Efter den stærkt uretfærdige  fredslutning i Versailles i 1918, hvor Tyskland blev pålagt enorme krigserstatninger, var dåbsattesten til det totalitære nazi-regimente skrevet. Som Enzensberger udtrykker sig:

”Ved fantasien  om verdensherredømme og ved udnævnelsen af jøderne som syndebukken fandt nazisterne det grundlag, hvormed de kunne få befolkningen til at tilslutte sig `den radikale tabers` anskuelse og karakteristika. Denne kender ikke til nogen konfliktløsninger, han interesserer ikke for politiske realiteter og da slet ikke for kompromiser, for slige forhold kan kun tjene til at tage kraften ud af den destruktive energi, som er den radikale tabers et og alt.”

Enzensberger  drager i sit essay paraleller til nutidens islamiske terror-bevægelser og skriver bl.a

”En bevægelse har dog kunnet tilpasse sig globaliseringen og sætte sig igennem på en måde, som har overgået alle de andre efterkrigs-terrorister. Med sans for iscenesættelse, som instruerede de en katastrofefilm, har den fundamentalistiske islamismes aktører sat dagsordenen for frygten. Disse `dødens avantgardister´ bruger våben  og materiel fra det Vesten, de foragter og hader.”

Den islamiske kulturkreds er en lukket kreds, der ikke tager noget nyt ind. Eksempelvis fortæller en arabisk forfattet rapport ” Arab Human Development Report”, at der de seneste 1.200 år er oversat det samme antal bøger fra fremmedsprog, som Spanien klarer på et år. Det skyldes ifølge Enzensberg´s opfattelse, at der er tale om en kultur, hvor selvforståelsen er religiøst funderet. Og denne opfattelse kolliderer så med den kulturelle stolthed, hvor man dagligt bliver mødt med de nedbrydende svagheder.

Det er naturligvis krænkende, det kræver kompensation. De metodiske redskaber til en sådan hedder ifølge forfatteren ”konspirationsteorier, skyldfortrængninger og projektioner. Ifølge dem er omverdenen kun ude på et:

At ødelægge den islamiske kultur. Og for den, der tænker således, er det muligt at organisere en civilisations eget selvmord.”

Kilde: Dagbladet Information fredag den 21. april 2006.

talerne fra Folkefesterne 2014-2018

Liberalfacismen>>>