30.03.2006

Nødvendigt at sige fra

Andre må handle langsigtet, når Arla kun tænker på eksporten

Lørdag den 25. marts 2006, blev der afholdt manifestationer for ytringsfriheden og dens vilkår i den frie verden.

Det skete i London, København, Berlin og mange andre steder i den frie Verden.

I København var der pænt fremmøde.

Årsagen er den internationale debat omkring Morgenavisen Jyllands-Postens profettegninger.

Reaktionerne i den islamiske kulturkreds fortæller, at der er forskel på opfattelsen af, hvad begrebet ytringsfrihed indebærer.

I den vestlige verden er det tilladt at karrikere religiøse skikkelser.

Det skal der ikke ændres ved - heller ikke fordi en række muslimske organisationer har videresendt Rigsadvokatens afgørelse til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og FNs Menneskerettighedsdomstol.

Det er derfor opløftende, at der ifølge ”e. Jour”, Danmarks Journalisthøjskole, har været profet-tegninger i 143 aviser og medier rundt om i verden.

Det er sket i solidaritet med Morgenavisen Jyllands-Posten og den frie meningsudveksling.

Men i Danmark var der ikke nogen opbakning.

Der var mange ledende artikler, hvor de skræmte redaktører forsøgte at forsvare pressefriheden - men der var ikke nogen der skulle ud og vove pelsen. Man valgte at "sidde og fedte bag hækken". Det er for sølle.

Her på det seneste skal vi opleve, at den store mejerikoncern Arla på det skammeligste kommer krybende og beder om at få handelsboykotten ophævet rundt om i de islamiske lande. Ved samme lejlighed tillader man sig at undsige ministeriet Fogh Rasmussens faste og klare håndtering af sagen. Arlas genbo på Ravnsbjergbakken i Viby.J - Morgenavisen Jyllands-Posten - får samme lumpne behandling.

Man må spørge: Hvor er den frie liberale ånd, som danske landmænd igennem flere generationer har forfægtet? For ussel betaling frasiger Arla sig retten til at stå fast på danske værdier - såsom ytringsfriheden.

Det er beskæmmende.

Rundt om i vore nabolande er mere mod til stede, især i Tyskland, Frankrig, og Spanien.

Det kommer der et efterspil ud af: EUs Center for Observation af Racisme og Fremmedhad i Wien er på banen.

Centrets kommunikationschef, Andreas Accardo, mener, at den internationale diskussion om tegningerne ikke er overstået med Rigsadvokatens afgørelse. Han siger følgende til dagbladet Politiken fredag den 17. marts 2006:

"Den videre offentliggørelse af tegningerne i andre europæiske medier vil føre til retssager i andre europæiske lande."

Jo, der var al mulig grund til at manifestere ytringsfriheden på Rådhuspladsen  lørdag den 25. marts. Især i N. F. S. Grundtvigs og Søren Kierkegaards København.

Bestil bøger her - fra
Den Danske Forening