28.03.2006

Forplumret retsstilling i Europa

Forfatter: Poul VintherJensen

Magtens tredeling er i farezonen med ytringsfriheden som offer

Kulturredaktør Flemming Rose, Morgenavisen Jyllands-Posten, havde næppe tænkt sig at Muhammed-tegningerne i JP et halvt år efter frembringelsen ville give beskæftigelse til et stort antal dommere, embedsmænd, og sikkerhedsfolk rundt om i den vide verden.

Det er tilfældet.

FN-rapportør Doudou Diene har i en 15 sider lang rapport til FNs Menneskerettighedskommission sat Danmark i et dårligt lys i det internationale samfund. Senegaleseren Doudou Diene er FNs særlige rapportør angående racisme, racediskrimination, fremmedhad og intolerance.

Han hævder i sin rapport, at ministeriet Fogh Rasmussen har forbrudt sig mod hele tre paragraffer i den internationale pagt om civile og politiske rettigheder, da det afviste at tage stilling til Muhammed-tegningerne og mødes med 11 ambassadører fra den muslimske verden under henvisning til ytringsfrihed.

FN-rapportøren er af den opfattelse, "at der er et omsiggribende had til fremmede og udbredt islamofobi i Danmark."

Danmark har ikke officielt modtaget rapporten, da Menneskerettighedskommissionen i mellemtiden er nedlagt og erstattet af Menneskerettighedsrådet.

Rapporten skal nu drøftes i det nye råd, hvis medlemmer først skal vælges.Derfter kan rådet mødes og vedtage en resolution, som Danmark skal tage stilling til.

Det klarer ministeriet Fogh Rasmussen utvivlsomt.

Der er ikke nogen, der hader fremmede i Danmark. Men der er rigtig mange, der ikke vil have påklistret en islamisk indflydelse i Danmark. Islam har kun gæsteret i Europa og Danmark. Vi er et sekulært område - og aet er der ikke noget fremmedfjendsk ved!

I Yemen er chefredaktøren Mohammed Al-Asad fra The Yemen Observer blevet anklaget for at have offentliggjort tre af de danske Muhammed-tegninger. Anklageren ønsker ham dødsdømt!

I Tyskland har en tyrkisk interesseorganisation sagsøgt den tyske avis Die Welt for at trykke Morgenavisen Jyllands-Postens Muhammed-tegninger.

Organisationen UETD har indgivet en klagsag til en domstol i Køln, hvor Die Welt anklages for at krænke islam.

Ytringsfriheden er en grundlovssikret ret i Tyskland, men den tyske straffelov forbyder offentlige fornærmelser af religiøse grupper.

"Det er ikke meningen med en fri presse at fornærme Tysklands næsten tre millioner muslimers religiøse følelser med denne slags provokationer", udtalte generalsekretær Abdullah Emil fra UETD.

I Frankrig, er der en straffesag på vej.

Redaktøren for satiremagasinet Charlie Hebdo, Philippe Val, vil blive anmeldt for at genoptrykke de danske tegninger.

Den franske sammenslutning af muslimske organisationer i en række tidligere franske kolonier har klaget over Philippe Vals handling. De kræver ham fængslet i seks måneder og forlanger trekvart millon kr. i erstatning.

I Danmark har Rigsadvokaten skabt lidt usikkerhed, ved at skrive i sin afgørelse,

"Det er ikke en rigtig gengivelse af gældende ret, når der i artiklen i Jyllands-Posten anføres, at det er uforenligt med ytringsfriheden at gøre krav på hensyntagen til religiøse følelser, og at man må være rede til at finde sig i 'hån, spot og latterliggørelse'".

Jeg stiller spørgsmålet: Hvornår er man hånet eller latterliggjort?

Er det når muslimer i Danmark omtaler en beton-luthersk kristen dansker som undertegnede som en vantro?

Er jeg arme synder krænket?

For mig at se blander rigsadvokat Hennig Fode den udøvende og den dømmende magt sammen.

Det vil på forhånd være en begrænsning af ytringsfriheden.

Det skulle vi helst undgå!

Ellers må jeg sende en klage til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i Strasbourg.

Den har ellers nok at se til: I 2005. modtog domstolen 45.000 ansøgninger om at optage sager.

Kilder:

Dagbladet Information den 17/3, 18-19/3 og 20/3 2006.

Dagbladet Politiken 19/3 2006.

Bestil bøger her - fra
Den Danske Forening