21.03.2006

Manifestation for ytringsfriheden

Forfatter: HV

d. 25/3 i storbyer verden over - også i København

På initiativ af folk i London er der arrangeret møder til støtte for ytringsfriheden verden over. Møderne er udtryk for solidaritet med Danmark under det pres, som modstandere af det frie ord har udsat Danmark for.

Der vil være markeringer i både USA, Canada, Australien og i flere europæiske hovedstæder.

I London vil der blive afholdt et stort anlagt møde på Trafalgar Square på lørdag d. 25. marts fra kl. 14 til 16.

Som det fremgår af mødeplakaterne nedenfor, vil mødet være præget af Dannebrog som udtryk for solidaritet med det lille land, som modstandere af det frie ord har udset sig som hadeobjekt.

De engelske initiativtagere understreger, at initiativet ikke er rettet imod nogen, men udelukkende er en støtte til noget: ytringsfrihed.

Initiativtagerne har formuleret følgende principerklæring – først den originale tekst, dernæst DDFs oversættelse:

Statement of Principle

The strength and survival of free society and the advance of human knowledge depend on the free exchange of ideas. All ideas are capable of giving offence, and some of the most powerful ideas in human history, such as those of Galileo and Darwin, have given profound religious offence in their time. The free exchange of ideas depends on freedom of expression and this includes the right to criticise and mock. We assert and uphold the right of freedom of expression and call on our elected representatives to do the same. We abhor the fact that people throughout the world live under mortal threat simply for expressing ideas and we call on our elected representatives to protect them from attack and not to give comfort to the forces of intolerance that besiege them.

PRINCIPERKLÆRING

Det frie samfunds styrke og overlevelse såvel som den fortsatte fremgang for menneskelig viden beror på den frie adgang til at udveksle tanker. Alle tanker kan virke krænkende, og nogle af de stærkeste tanker i menneskets udviklingshistorie, så som Galileos og Darwins tanker, var i sin tid stærkt religiøst krænkende. Den frie udveksling af tanker afhænger af ytringsfrihed og den indbefatter retten til at kritisere og til at fornærme. Vi forfægter og vi står fast på retten til at tale frit og opfordrer vore valgte repræsentanter til at gøre det samme. Vi føler den dybeste afsky ved det faktum, at mennesker verden over lever under dødstrusler blot fordi de har givet udtryk for deres tanker, og vi opfordrer vore valgte ledere til at beskytte dem imod angreb og til ikke at gå på kompromis med de intolerante kræfter, som truer dem.

I taknemmelighed over den internationale markering til støtte for ytringsfriheden i almindelighed og Danmark i særdeleshed har en kreds af danskere arrangeret en manifestation for ytringsfriheden på Rådhuspladsen i København samtidig med den store demonstration i London, - altså lørdag d. 25/3 fra kl. 14 til kl. 16.

Fra Den Danske Forenings side kan vi kun opfordre flest muligt til at møde op og tilkendegive deres støtte til demokratiets fundament: ytringsfriheden.

Læs i øvrigt: http://marchforfreeexpression.blogspot.com/

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.