20.03.2006

Paria?

Forfatter: Ole Gerstrøm

I profetsagen fremstår Danmark som et demokratisk fyrtårn

Hans Mourtizen er forsker ved udenrigsministeriets tænketank DIIS. I Weekendavisen 17. marts betegner han Danmark som  international paria, og beskriver et scenarie, hvor der må dannes en VKS regering med Uffe Ellemann-Jensen som statsminister. Begrundelsen er et påstået renommé-tab som følge af profetballaden. For "når et godt image først er ødelagt, er det næsten umuligt at genoprette."

Ødelagt image? Fordi Jyllands-Posten testede intimideringen? Proportionerne er absurde. Den danske regering er ikke belastet af mafia-forbindelser eller korruptionsskandaler, som det ses i det sydlige Europa. Den danske stat sanktionerer ikke brugen af tortur, således som det foregår i halvdelen af klodens lande. Danske dommere modtager ikke kontant betaling for at favorisere særlige interesser, som det sker selv i visse NATO-lande. Danske pressefolk bliver ikke fængslet for at skrive om følsomme emner. Overfanger voldtager ikke systematisk underfanger i vore fængsler. Danske aviser bliver ikke lukket af statsmagten. Der bliver ikke svindlet ved danske valg.

Skulle der være civiliserede lande, hvor man finder, at vort renommé er belastet, trænger deres egen integritet nok til et eftersyn. Profetsagen handler om civilisation kontra mørkevælde. De sårede følelser var et propagandanummer. I 2002 udbrød der brand i en pigeskole i Saudi Arabien. Det religiøse politi spærrede udgangene, fordi pigerne ikke bar slør. 14 indebrændte, men ingen sårede og krænkede muslimer fyldte gaderne. Her i 2006 havde særligt Egypten, Syrien, Iran og Palæstina alvorligt brug for en sag, der kunne aflede opmærksomheden fra andre problemer. Og balladen blev lanceret i Saudi Arabien, hvor ingen politisk manifestation finder sted uden at være dirigeret af magthaverne. Til sidst var der muslimer, der slog muslimer ihjel i vrede over tegninger, de aldrig havde set, i en avis de aldrig havde hørt om, i et vantro land, hvor man avler svin og spiser deres kød, og hvor kvinderne bestemmer over mændene.

I profetsagen fremstår Danmark som et demokratisk fyrtårn, vi kan være stolte af, ligesom Mærsk-skibene, der fortsatte med at føre flaget, da det var værst. Tanke- og ytringsfrihed følges af. Vore fremskridt skyldes den bestandige udfordring af gamle ideer. Når en udenrigspolitisk forsker i den grad kan fare vild på det politiske verdenskort, alliere sig med tavshedens kræfter, og kalde frihedens forkæmper for paria, burde han nok ikke arbejde for en demokratisk regering.

Af Ole Gerstrøm
tidl. medlem af Folketinget for Fremskridtspartiet
Bakkevej 7
2950 Vedbæk

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.