08.03.2006

1. marts 2006. En god dag for friheden

Forfatter: Poul Vinther Jensen

Den dag bragte et manifest fra Salman Rushdie og 11 andre fremtrædende intellektuelle, alle af muslimsk oprindelse.

Onsdag den 1. marts bragte den franske ugeavis, Charlie Hebdon et manifest fra forfatteren Salman Rushdie og 11 andre fremtrædende intellektuelle, alle af muslimsk oprindelse.

 

I en tid, da islam fylder alle aviser i den vestlige verden, og konfrontationen imellem den islamiske kulturkreds og den sekulære vestlige verden er blevet skærpet betydeligt, er det en stor begivenhed, at 12 fremtrædende muslimer sætter et kritisk lys på Islam.

Det er samtidig modigt gjort.

Ud over Salman Rushdie er de 11 andre Ayan Hirsi Ali: Hollandsk parlamentariker med somalisk oprindelse.

Chahla Chafig: Forfatter, af iransk oprindelse. Lever i eksil i Frankrig.

Taslima Nasreen: Forfatter, født i Bangladesh. Feminist og kæmper for kvinder rettigheder.

Antonie Sfeir: Født i Libanon, kristen og redaktør for tidsskriftet Les Cahiers de I`Orient.

Bernard-Henri Lèvy: Fransk filosof , født i Algeriet. Kritiker af enhver totalitarisme.

Mehdi Mozaffari: Dr. scient pol., professor ved Aarhus Universitet, født i Iran.

Maryam Namazie: Forfatter, bosat i England. Født i Iran.

Philippe Val: Redaktør for den satiriske franske ugeavis Charlie-Hebdo.

Ibn Warraq: Pseudonym forfatter. Filologisk og historisk forsker ved New York Institute.

Irshad Manji: Forsker ved Yale University. Født i Indien af muslimske forældre.

Caroline Fourest: Chefredaktør for magasinet Prochoix.

 

For islam-debatten i Europa er det særdeles vigtigt.

Det viser jo, at der findes muslimer, som sætter pris på frihedsrettighederne, og som kæmper imod den del af islam, som ikke vil adskille det religiøse fra deres færden i det offentlige rum.

Ud af Europas 25 millioner muslimer er det svært at vurdere, hvor mange der er parate til at indordne sig efter europæiske love og regler og vestlig levevis.

Det Europa har erfaret de seneste år er ikke opløftende, og giver ikke nogen optimisme for fremtiden.

Men det må være en ufravigelig forudsætning, - hvis man som muslim ønsker at sætte bo i Europa!

Der skal ikke være skyggen af sær-regler, eller hensyn, blot fordi det gælder muslimer!!

Der er religionsfrihed i Europa,- men ikke frihed til at prædike had og forfølgelse!!!

Grov satire af religiøse skikkelser er en del af god europæisk tradition!!!

Også af profeten Muhammed!!!

De, der ikke kan klare disse konditioner, - de må og skal vende næsen hjemad til de islamiske lande, - hurtigst muligt.

Manifestet er blevet modtaget forskelligt.

En del har opfattet det som en støtte til JP’s muhammed-tegninger.

I Danmark er formanden for foreningen Forum For Kritiske Muslimer, Sherin Khakan, ikke begejstret, hun siger følgende til Dagbladet Information 3.3:

"Manifestet tegner et falsk modsætningsforhold mellem dem og os, mellem religion og demokrati. Islamisme i sig selv er ikke en trussel eller en bestemt helhed, som man kan skære over en kam.

Vi skal kunne rumme folk, der anskuer Koranen som politisk ideologi."

Sherin Khakan hævder, at Rushdie-gruppens kritik er lige så absolut og unuanceret som den totalitære form for islamisme.

Samme toner kommer fra imam Fatih Alev, der til Morgenavisen Jyllands-Posten 2. marts udtaler følgende:

"Manifestet viser, at de radikale kræfter har fået ny energi som følge af Muhammed-krisen. Underskriverne har ikke blot et problem med islamismen, men med religionen som sådan. De ønsker civilisationernes sammenstød, selv om de ikke siger det".

Ja, det er også det, vi har behov for. Det er den totalitære islamisme, der skal gøres op med, - den findes desværre også i stor målestok i Europa.

Herunder Danmark.

Vi har tredeling af magten i Europa.

Derfor kan Europa og europæerne ikke rumme muslimer, der opfatter Koranen som politisk ideologi!!!

Medstifter til foreningen Demokratiske Muslimer, Naser khader, udtaler til Ritzau, at "kritikken er forudsigelig, og afviser at manifestet skulle være et angreb mod religionen islam."

En af underskiverne på manifestet forfatteren Maryam Namazie siger til Dagbladet Information, 2. 3:

"Det er ikke særligt vigtigt eller vedkommende, om tegningerne er en provokation.

Jeg finder dem også provokerende, men det er ikke det, som jeg protesterer imod i sagen.

Det er derimod, at nogle gør sig til dommer over, hvad der må siges."

For Namazie er det et spørgsmål om at sikre menneskers basale rettigheder.

Hun fortsætter med følgende:

"Værdier, som vi længe har taget for givet, er under angreb. Det er, hvad sagen handler om, og det er derfor, vi har skrevet et manifest".

Det lyder som følger (oversat af Niels Ivar Larsen for Dagbladet Information):

"Efter at have overvundet fascismen, nazismen og stalinismen står verden i dag over for en ny global trussel af totalitær karakter: islamisme.

Vi forfattere, journalister og intellektuelle kalder herved til modstand imod denne religiøse totalitarisme, idet vi appellerer om at fremme frihed, lige muligheder og sekulære værdier for alle.

De begivenheder, vi for nylig har set efter offentliggørelsen af Muhammed-tegninger i europæiske aviser, har afsløret, hvor nødvendigt det er at kæmpe for disse universelle værdier.

Det er ikke en kamp, der vil blive vundet ved hjælp af våben, men på ideernes slagmark.

Det, vi er vidne til, er ikke et civilisationernes sammenstød og ej heller en grundfæstet antagonisme mellem Vesten og Orienten.

Det, vi står overfor, er en global kamp mellem demokrater på den ene side og teokrater på den anden.

Som alle andre totalitære ideologier næres islamismen af frygt og frustrationer. Hadets prædikanter spiller bevist på disse følelser for at danne bataljoner, hvis mål er at gennemtvinge en friheds- og lighedsfornægtende verden.

Imod dette vil vi slå følgende fast:

Intet, end ikke fortvivlelse, kan retfærdiggøre obskurantisme, totalitarisme og had som selvvalgt mission. Islamismen er en reaktionær ideologi, som likviderer ligheden, friheden og sekularismen overalt, hvor den er til stede.

Får den succes, kan det kun føre til en verden af dominans:

Mandens dominans over kvinden og islamisternes dominans over alle andre.

For at modvirke dette må vi sikre universelle rettigheder for alle undertrykte og diskriminerede.

Vi forkaster den ”kultur-relativisme”, som går ud på at acceptere, at mænd og kvinder af muslimsk kultur skal berøves retten til lighed, frihed og sekulære værdier i respekten for kulturers og traditioners navn.

Vi nægter at renoncere på vores kritiske ånd af frygt for at blive beskyldt for ”islamofobi”- et uheldigt begreb, som forveksler kritik af islam med stigmatisering af islams troende.

Vi plæderer for ytringsfriheds universalitet, således at en kritisk ånd kan udøves frit på alle kontinenter og imod alle slags overgreb og dogmer.

Vi appellerer til demokratier og frie ånder i alle lande, at vort århundrede blive en Oplysningens og ikke en åndsformørkelsens epoke."

 

Kilde: Dagbladet Information torsdag den 2 og fredag den 3. marts 2006.

 

Læs INDSIGT-UDSYN her

BESTIL BØGER HER

Nyeste videoer -  herunder alle
talerne fra Folkefesterne 2014-2019
se dem i videoteket lige nedenunder

Se flere i Audio- og videoteket

Giv en hånd med

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.

 

Du melder dig ind her

MobilePay betalingsnr.:
34810