05.01.2006

Sur sag

Grundlovskomiteen 2003 vedr. Irak-krigen kommer på en vanskelig opgave

Grundlovskomiteen 2003 vedr. Irak-krigen, der blandt sine medlemmer har forfatter og journalist Georg Metz, København, sognepræst Ulla Sandbæk, Birkerød, og forfatter og sognepræst Asger Baunsbak-Jensen, Farum, er af den mening, at Danmark ikke bør være militært tilstede i Irak.

Samtidig hævder Komiteen, at den danske militære deltagelse er i strid med Grundloven. Komiteen henviser til en udtalelse fra formanden for Venstres rigsdagsgruppe og medlem af forfatningskommissionen Niels Elgaard, der som ordfører ved forelæggelsen af grundlovsforslaget i Folketinget i 1953 udtalte følgende:

”Militære magtmidler kan kun anvendes som forsvar mod angreb eller som sanktioner i overensstemmelse med De Forenede Nationers pagt .”

Med baggrund i ovenstående, har Komiteen i oktober og november anlagt sag mod statsminister Anders Fogh Rasmussen:

Det er jo en vurdering, der kan være vanskelig at afgøre.

Saddam Hussein`s massedrab på kurdere irakere, der var det mindste imod hans styre, samt hans trusler om at angribe andre stater, må så rigeligt være i uoverensstemmelse med FN-pagten, - derfor er sanktioner fuldt lovlige.

Den opfattelse har de 61 folketingsmedlemmer, der stemte for dansk deltagelse i Irak-krigen utvivlsomt haft.

Beslutningen blev truffet i Folketinget med 61 stemmer for 50 imod og 68 udeblev.

Komiteen´s to advokater er Christian Harlang og Bjørn Elmquist.

De to advokater kommer på en sur opgave, hvis de skal forsvare de seneste to årtiers overgreb på kurdere og andre befolkningsgrupper i Irak, som værende i overensstemmelse med FN-pagten.

Kilde: Annonce fra Komiteen i Dagbladet information, mandag den 5. december 2005.

talerne fra Folkefesterne 2014-2018

Liberalfacismen>>>