02.04.2015

EU Kommissionen undersøger Sveriges valgsystem

Forfatter: HV

I Sverige er stemmeafgivelsen ikke hemmelig

"When I got into the polling station I simply couldn't believe my eyes" says Christian Dworeck, who moved to Sweden from Germany. He went to vote in the EU election last year.

What he saw was a big table full of voting slips for each party. He could clearly see who people were voting for, by seeing which of the different party ballot papers they took."

Læs mere her: Klik

Den korte avis skrev 4/9 2014:

Den konkrete valgmåde i Sverige ikke lever op til kravene til et moderne demokrati. Herhjemmefra ved vi, at vi får den samme stemmeseddel alle sammen. Derefter sætter vi i enrum vores kryds. Den hemmelige afstemning sikrer, at vi ikke bliver presset til at afgive en stemme, vi ikke i virkeligheden ønsker.

I Sverige er det anderledes. Meget anderledes, når man betænker de svenske mediers hældning mod, hvad vi i Danmark ville kalde venstreekstremisme. De opstillingsberettigede partier får ganske vist trykt et vist antal stemmesedler, men derefter er det partiets ansvar at fordele disse stemmesedler.

Det stopper ikke her, som man måske kan fornemme. Den svenske vælger skal nu selv tage sin stemmeseddel fra et udvalg af stemmesedler, der kan ligge frit tilgængeligt på biblioteker og selvfølgelig på valgsteder. Det er naturligvis muligt at tage stemmesedler fra et hvilket som helst parti. Vælgeren kan således tage stemmesedler fra samtlige opstillede partier.

Og så burde pointen være klar. Det er forbundet med mulig stigmatisering at tage stemmesedler fra bestemte partier, i praksis Sverigedemokraterne, Sveriges pendant til Dansk Folkeparti.

Det officielle Sverige sikrer ikke reelt hemmelige valg. Gennem en kombination af udhængning i pressen og et valgsystem, hvor den enkelte vil tænke sig om to gange, før han eller hun samler valgsedler op, forsikrer eliten i Sverige sig mest muligt imod, at svenskerne stemmer ”forkert”.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.