18.07.2005

Demonstration mod tyrkisk medlemskab af EU

Forfatter: HV

Pressemeddelelse fra det tværeuropæiske borgerinitiativ Voice for Europe

Pressemeddelse

Vedrørende: Tyrkiets optagelse i EU: uansvarlig udenrigspolitik? – Invitation til en europæisk demonstration.

Demonstration: Rådhuspladsen, søndag den 24. juli 2005 kl. 11:00.

Derfra til Christiansborg Slotsplads 12:30. Ballonopsendelse kl. 13:00 samme sted.

Kære redaktion,

Borgerinitiativet Voice for Europe (Europas Stemme) har den 13. juli 2005 lanceret en ny informationskampagne i Budapest. I tre uger vil aktivister fra kampagnen rejse gennem Europa og demonstrere i 16 hovedstæder og andre storbyer i EU-landene for at protestere mod de europæiske beslutningstageres plan om at starte optagelsesforhandlinger med Tyrkiet den 3. oktober i år.

Den danske demonstration vil finde sted i København søndag den 24. juli. Den starter på Rådhuspladsen kl. 11:00, og fortsætter ned ad Vester Voldgade til Christiansborg Slotsplads, hvor der bliver holdt tale kl. 12:30.

Højdepunktet i demonstrationen bliver opsendelse af balloner, der symboliserer, at vores politikere skal give slip på ideen om at optage Tyrkiet i EU. Ballonerne symboliserer også det europæiske samarbejdes skrøbelighed: Bliver det blæst for stort op, brister det. Den Europæiske Union er ikke udelukkende et økonomisk og politisk samarbejde, det er også et kulturelt fællesskab baseret på fælles værdier. Derfor er det naturligt at standse EU's udvidelsesproces ved de naturlige geografiske og kulturelle grænser.

Vi vil overrække udenrigsminister Per Stig Møller og Europa-kommissionen et åbent brev om de mange problemer der er forbundet med et Tyrkisk EU-medlemskab. Voice for Europe har samlet 27.000 underskrifter fra EU-borgere, der er imod, at Tyrkiet bliver medlem af EU, og underskriftindsamlingen fortsætter sommeren ud.

I kan finde yderligere oplysninger om os på vores hjemmeside www.voiceforeurope.org, og I er naturligvis velkomne til at kontakte os.

Med venlig hilsen

Henrik Ræder Clausen                                            Daniella Csizmadia

Tel: 2194 4044                                                            Tel: 06 20 584 4807
Email: Danmark@voiceforeurope.org                        E-mail: csizmadia@euert.hu

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.