10.10.2011

Egypten

Egypten.

Egyptens kommende valg i slutningen af november står til at blive domineret af islamister og holocaust-benægtere. En undersøgelse, støttet af Det Danske Dialoginstitut i Kairo, giver de forskellige islamistiske partier næsten 50 procent af stemmerne

Nogen kolossal overraskelse er det ikke, at Egyptens islamister i øjeblikket står til at vinde næsten 50 procent af stemmerne ved det kommende valg, der begynder den 28. november. De fleste ved, at Det Muslimske Broderskab – der i en ny valgundersøgelse foretaget af al-Ahram Centret med Det Danske Dialoginstituts støtte – alene står til at få 39 procent af stemmerne, har landets mest velfungerende netværk. I august måned lå det tal på 31,5 procent. Nu, hvor Broderskabets overlegenhed også kommer til udtryk i valgundersøgelser, er det mest påtrængende spørgsmål ikke længere, om de vil klare sig godt, men hvilken betydning det vil få for fremtidens Egypten.

Jakob Erle, der er direktør for Det Danske Dialog Institut mener ikke, der er grund til særlig bekymring. Hverken for Egyptens kristne mindretal eller de vesterlændinge og israelere, der frygter en islamisering af Egypten.

”Hvis vi ser på, hvordan Det Muslimske Broderskab har håndteret situationen siden præsident Hosni Mubaraks fald, er der tale om en yderst moderat organisation,” siger Jakob Erle.

Han lægger vægt på at fremhæve forskellen mellem Broderskabet og salafisterne. Sidstnævnte har siden Mubaraks fald overfaldt kristne, brændt kirker af og truet med at ødelægge pyramiderne, da de er symboler fra en præ-islamisk tid.

Poul Vinther Jensen

Kilde: Kristeligt Dagblad den 10 .10. 2011.

Korrespondent Allan Sørensen.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.