22.02.2011

”Absolut Sverige - En rejse i tavshedens rige ”

Forfatter: Poul Vinther Jensen.

»en skønne dag risikerer Sveriges problemer at blive Danmarks«

I et interview med forfatteren Mikael Jalving  i forbindelse med Jalvings nye bog  ”Absolut Sverige - En rejse i tavshedens rige ” stiller analyseredaktør  Poul Aarøe  Pedersen  nogle spørgsmål:

Du skriver i din bog, at vi bør følge udviklingen i Sverige nøje, for »en skønne dag risikerer Sveriges problemer at blive Danmarks«. Hvilke problemer tænker du på?

»Det er især de problemer, der har at gøre med indvandring, radikal islam og mulige terroranslag. Kort før nytårsaften arresterede man tre Taleban-svenskere i Herlev og en fjerde i en forstad til Stockholm. Det er noget nyt, at vi pludselig har svenske terrorister i Danmark. Ifølge alle indicier havde de til hensigt at skade civile og publicistiske aktiviteter i Danmark (de fire blev arresteret for terrorplaner mod JP/Politikens Hus, red.). Dette er blot et eksempel på, hvad det er for nogle problemer, vi risikerer at få fra Sverige«.

Hvis man ser bort fra denne konkrete sag, hvad er det så for nogle problemer med radikal islam, som Sverige slås med, som Danmark ikke slås med?

»Der eksisterer en udelukkelseskultur, en selvcensurskultur, som er meget mere udpræget i Sverige end i Danmark. Man forsøger hele tiden at skubbe problemerne ud til siden, enten ved at tie dem ihjel eller ved at dæmonisere de mennesker, som er kritiske over for problemerne eller håndteringen af dem, sådan som man ser det i forhold til Sverigedemokraterna. Man lukker simpelt hen den frie debat«.

Poul Vinther Jensen.

Kilde: Dagbladet Politiken den 22. Februar 2011.

Analyseredaktør  Poul Aarøe Pedersen.

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.