18.01.2011

Åbent brev til ledelsen af Det Kongelige Bibliotek

Til Erland Kolding Nielsen

Åbent brev fra Eticha.dk

I anledning af Hizb ut-Tahrirs konference den 21. januar på Det Kongelige Bibliotek har Etichas ledelse skrevet et åbent brev til ledelsen for Det Kongelige Bibliotek

Åbent brev til
Ledelsen af Det Kongelige Bibliotek

Den 21. januar 2011 udlåner De, på trods af henstillinger fra Kulturminister Per Stig Møller, bibliotekets lokaler til Hizb-ut-Tahrir, der er forbudt i mange vestlige demokratiske lande, en terrororganisation, som har erklæret krig mod vore soldater og deres allierede i Afghanistan – de soldater, der med livet som indsats, på FN’s vegne bestræber sig på at skabe en fri og værdig tilværelse for de menige afghanere i deres eget land.

Det Kongelige Bibliotek har en særlig forpligtelse til at handle i overensstemmelse med den værdighed, der ligger i at bære ordet Kongelig i sit navn. Det Kongelige Bibliotek bør respektere, at danske soldater hver dag risikerer livet i en krig mod de hensigter, som denne terrororganisation står for. Det Kongelige Biblioteks ledelse behøver ikke tage hensyn til, at organisationen endnu ikke er kendt ulovlig, men kan, hvis viljen er til stede, foretage sin egen vurdering af, hvem man udlejer lokaler til.

På Eticha beder vi Dem derfor omgående at opsige den indgåede aftale med den landsskadelige forening Hizb-ut-Tahrir, der offentligt har tilkendegivet, at den vil føre krig mod danske statsborgere, som er i tjeneste på FNs foranledning i et land, hvor mennesker i årtier har været undertrykt af kræfter, der savner enhver form for respekt for menneskeliv og menneskelig værdighed, som vi kender den i Kongeriget Danmark.

Hizb-ut-Tahrirs ledelse har offentliggjort, at den på den planlagte konference agter at hverve personer samt indsamle midler til krigsførelse mod danske soldater, samtidig med at alle muslimer opildnes til ”væbnet modstand”. Konferencen konkluderer der ud over, at det er islamisk set uacceptabelt at være passiv, og det ikke er tilstrækkeligt bare at være imod krigen på det moralske plan!

Vælger De som leder, at gennemføre denne frastødende konference i bibliotekets lokaler, må De indstille Dem på, at Det Kongelige Bibliotek i fremtiden vil blive beskrevet, som en institution, der tilsidesætter både moral og sund dømmekraft. På Eticha vil vi i fremtiden benytte enhver lejlighed til at bakke op om en udskiftning af ledelsen af Det Kongelige Bibliotek.

På vegne af Eticha

Anne Marie Buch
Bodil Sylvest Jensen
Ebbe Talleruphuus
Hans Erling Jensen
Eticha.dk

hej@eticha.dk

Henvendelse til:

Hans Erling Jensen
Eticha

Telefon:  3151 2046

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.