10.01.2011

Afghanistan.

Om Danmarks deltagelse i kampen for et sikkert og demokratisk Afghanistan.

Afghanistan.

Der er  i den seneste tid opstået debat om Danmarks deltagelse i  kampen  for et  sikkert og  demokratisk  Afghanistan.

Om det overhovedet er muligt at nå dette mål, kan kun tiden vise.

En af kritikkerne af  dansk deltagelse i krigshandlingerne i Afghanistan er forfatteren Carsten Jensen, der tillader sig at komme med den påstand, ”at danske soldater og NATO er den destabiliserende faktor  i Afghanistan” Ifølge Dagbladet Information 6. Januar 2011. Fremkommer C .Jensen med  følgende anklage imod fhv. statsminister Anders Fogh Rasmussen

”Udstationeringen i Helmand har været et kynisk kalkuleret og helt privat karrieretræk, som ikke har haft noget at gøre med Danmarks position i verdenssamfundet eller politiks vigtighed. Allerede dengang har Fogh vidst, at han gik efter posten som generalsekretær i NATO, og udstationeringen kunne være en god positionering for ham.”

Man kan uden overdrivelse hævde, at Carsten Jensen  her er ude på dybt vand. For nu at tale i diplomatiske vendinger .

Danmarks sikkerhedspolitiske situation er den, at Danmark – ikke – kan forsvares medmindre Vi er en del af en forsvarsalliance. Dertil er udviklingen gået i den retning, at forsvaret af Danmark i dag foregår flere forskellige steder rundt om i verden. Og ikke ved grænsen i Kruså.

I 1992 stemte Danmark  -Nej – til EU´s  Maastricht-traktat,  det betød, at Danmark fik et forsvarsforbehold, som jeg personligt  opfatter som en styrkelse af dansk sikkerhedspolitik.

Det har nemlig betydet, at Danmarks  forsvars og sikkerhedspolitiske  fundament – alene – er i hænderne på NATO og USA. Det er den klogeste beslutning der er truffet  i nyere  tid.

Vi er et  lille land, der bevogter udsejlingen  ved Skagen. Vi har statsretsligt  mandat over Thule-basen,  det er det stærkeste kort, i dansk forsvars og sikkerhedspolitik.

Det kan vi takke diplomaten Henrik Kaufmann for. Det var hans kløgtige ræsonnement,  der sikrede Danmark en plads i Nato på første parket.

Det skal vi værne om.

Det  har alle statsministre gjort siden  1948. Det har sikret Danmarks frihed under Den Kolde Krig. Her har USA været den afgørende faktor, - Vi står i dyb gæld til USA!!

Derfor, skal Danmark forblive i Afghanistan  så længe USA er tilstede i landet med militære tropper. Uagtet hvad det koster af mandskab og milliarder af  kroner.

Carsten Jensens forsvars og sikkerhedspolitiske ”Hjemmestrik” er og forbliver totalt ligegyldigt.

Det samme kan man sige om Jensen bedømmelse af fhv. statsminister Anders Fogh Rasmussen, og hans loyalitet overfor  NATO-samarbejdet.

Han har om nogen indsat  Danmark på fornemste vis i forsvars-alliancen, Henrik Kaufmann  ville være stolt af  Anders Fogh Rasmussen.

Poul Vinther Jensen

Kilde: Dagbladet Information den  6. Januar 2011.

talerne fra Folkefesterne 2014-2018

Liberalfacismen>>>