19.09.2010

SD over spærregrænsen i de første målinger

Sverigedemokraterna kommer over spærregrænsen med 4,6.

SD over spærregrænsen i de første målinger

Hos Moderaterna er de netop brudt ud i jubel - den borgerlige alliance får ifølge SVT’s exit-poll 49,1 procent af stemmerne, de rød-grønne får kun 45,1. Sverigedemokraterna kommer over spærregrænsen med 4,6. SVT’s exit-poll plejer at passe ret godt, skriver de på netaviserne - men SD kommer til at skulle agere ‘vågmæstare’ - altså tunge på vægtskålen, hvis denne exit-poll holder stik.

Noget de måske ikke jubler så meget over hos Moderaterna er partiets eget valgresultat - Moderaterna får nemlig ifølge denne første exit-poll kun 29,1 (Socialdemokraterna får 30 - bundrekord). Det er langt under, hvad man tidligere på baggrund af meningsmålinger havde regnet med. Carl Bildt, moderat og udenrigsminister underspiller exit-pollen helt vildt i interview med TV2 news. Især at SD skulle komme ind, er ikke noget, han mener man kan tage for gode varer. Ja, ja, der kan ske meget i løbet af aftenenen, mener han. Det lød næsten som ønsketænkning.

Kilde: Dagbladet Information 19.09.2010

Malin Schmidt 19. september 2010 kl. 20:02