18.09.2010

Svensk valgkamp mærket af vold

Forfatter:

Svenske SD-politikere overfaldet. Statsminister Fredrik Reinfeldt giver partiet selv skylden.

Flere svenske politikere er blevet overfaldet korporligt i valgkampens sidste uger. For partiet Sverigedemokraterna er tendensen langtfra ukendt. Statsminister Fredrik Reinfeldt giver partiet selv skylden.

Af Eva Jung
Lørdag den 18. september 2010, 09:13

»Kan de sparke døren ind. Hvad forsvarer jeg mig med, hvis de kan. Og er der mon nogen, der kontakter politiet?« Sådan tænkte den stakåndede Sverigedemokrat Erik Almqvist, mens han var indespærret på et lille restauranttoilet i Stokholm sidste år. Udenfor forsøgte to mænd bevæbnede med knive og mordtrusler forgæves at komme ind til ham.

Hans oplevelser er ikke enestående. Den svenske valgkamp har hidtil været særdeles voldelig. Den 24-årige Sverigedemokrat David Von Arnoldi Antoni mærkede sidste fredag visse politiske grupperingers vrede mod partiet. To mænd overfaldt ham uden for hans lejlighed i Malmø og skar et hagekors ind i hans pande. I onsdags var det Centerpartiets riksdagsmedlem Fredrick Federleys tur. Han blev overfaldet af fire unge, der gav ham korporlige tæsk og sparkede ham flere gange i hovedet. Begge mænd er nu så ilde tilredt, at alle opgaver i forbindelse med valget er blevet aflyst. David Von Arnoldi Antoni, der står på stemmesedlerne til Malmøs byråd, vender muligvis ikke tilbage til politik.

»Jeg forsvinder et stykke tid nu, og jeg vil ikke kontaktes per telefon af nogen. Jeg vil ikke have nogen opmærksomhed, og jeg vil ikke tale med nogen medier,« skriver han på sin Facebook.

Os- og dem-tankegang

Før angrebet på Fredrick Federley, der som medlem af Centerpartiet er en del af den borgerlige alliance, nåede statsminister Fredrik Reinfeldt at fordømme overfald på politikere generelt. Men med forbehold over for Sverigedemokraterna (SD).

»Jeg vil gerne påpege, at de, som opildner til en os- og dem-tankegang og en på alle måder hadefuld måde at se på relationer mellem mennesker, ikke skal være overraskede, hvis sådan noget sker,« sagde statsministeren til Helsingborgs Dagblad denne uge.

Anders Sannerstedt, der er lektor ved Lunds Universitet (LU) er ikke overrasket over statsministerens udtalelser.

»Alle de etablerede partier synes meget dårligt om SD,« siger han.

Ifølge kollegaen lektor Mikael Sundström, der også er ansat ved LU, er sådan en udtalelse ikke i orden.

»Det fortjener han stærk kritik for. På den ene side siger han, at det ikke er i orden, men han påpeger samtidig, at det er partiets egen skyld,« siger han.

Til angreb

Mikael Sundström mener, at politikerne generelt er begyndt at skyde med skarpt mod SD i ugerne før valget, fordi næsten alle meningsmålinger efterhånden viser, at partiet når over Riksdagens spærregrænse på fire procent.

»Og i stedet for at møde dem med stilhed eller ignorere dem, som de har gjort indtil nu, så går partierne til angreb mod dem i et sidste forsøg på at lokke stemmerne væk. Men det har blot den modsatte effekt, tror jeg,« siger Mikael Sundström.

Ifølge SD har partimedlemmer været udsat for hele tredive angreb af forskellig karakter siden sidste valg. F.eks. har Erik Almqvist udover at blive jaget af knivmænd også fået kastet en brosten på skulderen under et politisk møde.

»At man bliver angrebet for sine politiske holdninger i Sverige er for mig et bevis på, at der virkelig er noget at arbejde for,« siger han.

Kilde: Berlingske Tidende 18.09.2010

Bestil bøger her - fra