17.09.2010

Set fra højre

Forfatter: Mads Andersen

Frederik Reinfeldts forhold til vold

Man skulle ikke mene, at det var så svært, men for Sveriges statsminister Frederik Reinfeldt kunne det ikke lade sig gøre, nemlig at lægge utvetydig afstand til den vold, der rammer Sverigedemokraterne under den svenske valgkamp. Senest var det David von Arnold Fantoni, der blev forsøgt maltrakteret uden for sin lejlighed i Malmø.

Statsministeren udtalte således, at han tager afstand fra alle former for vold, og så tilføjede han, at

»Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer«.

Det var så den afstandtagen. Ifølge Frederik Reinfeldt er Sverigedemokraterne selv ude om det. Avisen fortsætter med at fortælle, at landets mest magtfulde mand er af den opfattelse, at Sverigedemokraterne forsøger at fremstille sig selv som værgeløse.

En syg politisk kultur

Det er da tankevækkende, at lige på den anden side af Øresund huserer en politisk elite, hvis fremmeste repræsentant kort og godt meddeler de politiske modstandere, han ikke bryder sig om, at de da bare har at acceptere overfald på deres kandidater.

Sverige og svenskerne har ikke fortjent så ubehagelige politikere. Men det har de, og svenskerne bør naturligvis gøre noget ved det på søndag. Om de så gør det for alvor, er jo mere end tvivlsomt.

Vi andre kan kun se forbløffede til imens.

Kilde: JyllandsPosten 14.09.2010

Bestil bøger her - fra