19.08.2010

Jesus og Muhammed.

Tv-serie om Jesus aflyst i Libanon- virker stødende på landets kristne

Jesus og Muhammed.

Ifølge Kristeligt Dagblads mellemøst-korrespondent Allan Sørensen, har to libanesiske tv-stationer, der fortrinsvis har shiamuslimske seere, aflyst en tv-serie om Jesus. Begrundelsen er, at den virker stødende på landets kristne.

Det drejer sig om den shia-muslimske organisation Hizbollahs tv-station i Libanon, al-Manar og en anden libanesisk tv-station NBN. Her har man valgt ikke at sende de resterende 15 ud af 17 afsnit af tv-serien ”al-Masih” (Messias), der handler om Jesus.

Problemerne er opstået, fordi Jesus omtales som en profet. I et muslimsk perspektiv. Det er han ikke efter islamisk opfattelse. At Jesus blev korsfæstet og genopstod fra de døde, kan man slet ikke klare på islamiske tv-redaktioner.

Men det er ikke blot muslimerne, der ikke kan godtage tv-serien.

Den katolske ærkebiskop i Libanon, Bechara al-Rai, der har ført an i kritikken af serien siger følgende:

”Serien er blottet for respekt for Jesus, kirken og kristendom.” Selvom programmet handler om den store personlighed, Guds profet, søn af Maria, fred være med ham, stopper vi det af respekt for andre religiøse grupper i Libanon tilføjer al-Manar og NBN i en fælles pressemeddelelse.

Libanons informationsminister, Tarek Mitri, hylder aflysningen af tv-serien som et tegn på følsomhed. Han siger følgende: ” Det beviser endnu engang, at Libanon er blandt de førende i dialog mellem religioner”.

Men det libanesiske oppositionsdagblad al-Akhbar, der ligesom tv-stationen al-Maner, er meget venligsindet over for Hizbollah er mere bramfri: Her kritiserer man aflysningen under overskriften ”Messias, et offer for sameksistens”. Her sidestiller man kritikken af fremstillingen af Jesus i en muslimsk sammenhæng med den spanske inkvisition.

Poul Vinther Jensen

Kilde: Kristeligt Dagblad den 18.8. 2010, Allan Sørensen.

Fremhævelse: PVJ.

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.