30.05.2010

Gældsfælden!

Om hovedårsagen til de dystre økonomiske udsigter.

Gældsfælden!

I den seneste udgave af DANSKEREN Nr. 2 Maj 2010, bringes der en stor artikel, som fortæller at der i fremtiden bliver smalhals for den del af befolkningen, der modtager overførelsesindkomster.

Årsagen til denne situation er bl.a., at Danmark igennem de seneste 35 år har godkendt, at omkring 350.000 personer har fået fast ophold i Danmark, med alle de rettigheder der følger med.

Læser man den store artikel, står det klart, at omkostninger ved den massive indvandring til Danmark, er hovedårsagen til de dystre økonomiske udsigter.

Denne situation, er blevet realitet, - trods 10 år med ekstraordinære gode vilkår for dansk erhvervsliv, - det gælder såvel industri, landbrug og ikke mindst dansk shipping-erhverv.

At ministeriet Anders Fogh Rasmussen og nu ministeriet Lars Løkke Rasmussen, fortsat hævder, at indvandringen til Danmark ikke har nogen negativ betydning for dansk økonomi, - ja, man påstår ligefrem at det er nødvendigt med indvandring for at kunne opretholde en fremtidig stærk økonomi.

Det er et bedrag, der kun har det formål, at dække over de seneste 35.års vanvittige udlændingepolitik. Det er ikke kun i Danmark dette problem findes, det gælder samtlige europæiske lande, hvor en del er længere nede i gælds-fælden en Danmark.

Begrebet gældsfælden, det har den, amerikanske økonom John R. Talbott, der er tidligere medarbejder hos investeringsbanken Goldman Sachs netop skrevet en stor artikel om, som er blevet bearbejdet af Thomas Hebsgaard på Dagbladet Information, hvor artiklen er blevet bragt.

Artiklen har overskriften ”I er ikke så rige, som I tror! ”

Ifølge John Talbott, der er kendt for at have forudsagt it-boblen og nedturen for det amerikanske boligmarked, har Europa ikke set sin egen dystre fremtid i øjnene.

Han skriver følgende:

”Lige nu, mens europæiske regeringer har budgetunderskud, håber alle, at underskuddene er et overgangsfænomen. At det blot skyldes en midlertidig recession, og at når den er ovre, vil der igen være overskud, og alt vil være godt.”

Men det er ifølge John R. Talbott ikke tilfældet.

Han tror ikke, at recessionen er midlertidig.

Han hævder, at Folk ikke har indset, hvor svag bankernes aktiviteter er. Det gælder for ham alle banker, - også de danske.

John Talbott har i en artikel i det politiske netmagasin Salon vurderet en lang række landes gældsbyrde, hvis de redder deres banker ved at betale blot en tiendedel af den værdi bankerne repræsenterer i dag.

Her vil lande som Luxembourg, Grækenland, Irland og Belgien komme op på at have en statsgæld, som er mere end det dobbelte som deres BNP.

Når det gælder Danmark, som har en stor bank-sektor i forhold til økonomiens størrelse, vil gælden være halvanden gange BNP. Men det er også dystre tal for Danmark.

Til sammenligning er Grækenlands gæld i dag mindre end 1,2 gange BNP!!

Det er det man kan kalde kontant læsning.

Ifølge John R.Talbott, kan Europa vælge mellem pest og kolera, hvis bankerne kommer i store problemer. Enten redder man bankerne og betaler prisen – hvilket vil betyde statsbankerotter på stribe. Eller også kan regeringerne på forhånd opgive at redde bankerne.

Men det får naturligvis store konsekvenser: Som J. R. Talbott skriver:

”Men det er næsten et endnu værre scenario: Så går bankerne konkurs, banksektoren stopper, der bliver ikke længere ydet lån til virksomheder, økonomien braser sammen, prisen på aktiver falder, og alle kreditorerne – pensionsselskaberne, forsikringsselskaberne og fondene – mister en tredjedel eller halvdelen af deres penge.

Så bliver de insolvente, og pludselig bliver der ikke udbetalt pensioner, arbejderne vil gå på gaden … det er meget grimt at være uden banksektor, mens økonomien braser sammen.”

Poul Vinther Jensen

Kilde: Dagbladet Information den 30.5 2010. Thomas Hebsgaard.

Fremhævelse: PVJ

talerne fra Folkefesterne 2014-2018