27.04.2010

Ikke optaget i Jyllands-Posten

Forfatter: Ole Hasselbalch

Udgifterne, som "de ansvarlige" ikke vil tale om

I de seneste uger har man omfattende diskuteret, hvor der skal skæres for at få de offentlige finanser til at hænge sammen.

Men hvad er det da, der tynger på udgiftssiden?

I Velfærdskommissionens beretning fra marts 2005 (s. 26) siges: ”Indvandrere fra mindre udviklede lande modtager derimod mere fra de offentlige kasser, end de bidrager. Det skyldes, at de både har en lav erhvervsdeltagelse og som regel ikke forlader landet igen, inden de bliver gamle. De modtager i gennemsnit 2,6 millioner kr. mere over livsløbet, end de betaler til den offentlige sektor.

Pengene formelig fosser ud denne vej - private beregnere er nået frem til, de samlede årlige udgifter her for længst har passeret de 100 milliarder årligt.

Problemet er, at politikerne fra de gamle partier egentlig aldrig har villet erkende disse omkostninger. For at citere Den nuværende integrationsminister Birthe Rønn Hornbech. Hun sagde i Berlingske Tidende 24/9 1989: ”Den danske Forening ... har lavet et helt urealistisk regnestykke, der hævder, at flygtninge koster Danmark 10-12 milliarder kr. om året. Vores tal viser, at det tal er alt for højt“. Hun sagde også: ”De tal, som Den Danske Forening kører frem med, er helt uansvarlige og uetiske. Det er også utiltalende at gøre befolkningsgrupper op i penge. Det vil jeg ikke være med til” (Information 19/1 1990).

Ikke desto mindre forsvinder udgifter jo altså ikke, blot fordi man nægter at tale om dem. Og eksemplerne er gruopvækkende. ”På fem år er antallet af indvandrere på førtidspension fordoblet i Århus. Hver tredje indvandrerkvinde mellem 40 og 64 år er i dag på livsvarig offentlig forsørgelse,” hed det i JP Århus 5/4 2009. På ti år er antallet af indvandrere på førtidspension tredoblet, berettede Berlingeren 2/4 2008 http://www.berlingske.dk/danmark/indvandrere-stormer-paa-foertidspension ). I Gellerup Planen er 80 pct. af indbyggerne på overførselsindkomst:

(Aarhus.dk 16/10 2009 http://www.aarhus.dk/default.asp?id=1278&AjrDcmntId=13432 ).

I JP 30/3 10 oplyses, at omkostningen ved indvandrernes markant mindre tilstedeværelse på arbejdsmarkedet i dag svarer til 24 milliarder om året. Hertil kommer en kriminalitet, som har enorme omkostninger både for ofrene og for retsvæsenet, en mængde skoler, hvor forholdene er blevet umulige osv. osv.

Disse problemer er skaffet os på halsen af politikere, som i sin tid nægtede at høre om de let forudseelige konsekvenser af en komplet vanvittig indvandringspolitik. I dag forsøger selvsamme politikere at bortlede opmærksomheden fra disse konsekvenser ved at snakke om alt muligt andet, når der skal spares.

Dengang svigtede pressen ved ikke at tvinge politikerne til at tage stilling til fremtidsperspektivet. Vil den også svigte i dag ved at undlade at kalde en spade for en spade?

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.