14.03.2010

Gode råd fra Mehmet Ümit Necef.

Betydningen af Dagbladet Politikens undskyldning

Gode råd fra Mehmet Ümit Necef.

Debatten om, hvorvidt Dagbladet Politikens  undskyldning  overfor de otte islamiske organisationer  har haft nogen  betydning, er stadig til debat.

Politikens chefredaktør Stig Kirk Ørskov, er af den opfattelse, at forliget har haft en betydning overfor de islamiske lande. Ifølge Politiken  den 14. Marts  udtaler chefredaktøren følgende:

”Jeg kan konstatere, at de mellemøstlige medier har dækket sagen, og den har blandt andet været i tv-stationen  Al-Jazeera.

Tøger Seidenfaden  er også blevet interviewet til pakistansk tv.

Jeg er med på, at forliget ikke er nået ud på samme måde som Jyllands-Postens oprindelige visning af tegningerne og statsminister Anders Fogh Rasmussens afvisning af at mødes med ambassadørerne.

Men det er da nået rundt, og oven i købet er nuancerne kommet med, blandt andet at vi ikke fraskriver os  retten  til at trykke tegningerne igen.”

Spørgsmålet er så, om Dagbladet Politiken vil bruge denne ret.

Jeg undrer mig over, at  redaktionen ikke  kunne følge op om  deres svenske kollegaer på Ekspressen, Dagens Nyheter  og  Sydsvenskan,  der for få dage siden bragte den mordtruede svenske kunstner Lars Vilks  muhammed-tegning. Det drejer sig trods alt  om en  person, der har  fået 40 mordtrusler, senest fra Colleen R. La Rose ( Jihad Janes) fra Pennsburg i Pennsylvania.

Her var der en  afgørende grund til at vise ytringsfriheds-flaget.

Men der er kritik af Dagbladet Politikens forlig.

Lektor,ph.d. Mehmet  Ümit Necef  fra Center for Mellemøststudier på  Syddansk Universitet, udtaler ifølge Politiken den 14.3 følgende:

”Jeg synes, at konflikten er af afgørende betydning, for her er der en ægte, dybtgående og meget vigtig værdikonflikt. Ikke bare for muslimer i  Europa. Også for muslimer i muslimske lande. Og nogle konflikter må man tage.”

Mehmet Ûmit Necef, fortsætter med følgende:

”Dyb konflikt.

På den ene side står en sekulær demokratisk rationel tradition, hvor religiøse figurer som Buddha, Muhammed og Jesus behandles som historiske figurer, og hvor man kan sætte spørgsmålstegn ved religiøse tekster.”

Ja, det er netop det sagen drejer sig om.

Koranen,  - det er ikke en bog der er fritaget for sekulær kritik. Om Muhhammed, - han er en dødelig størrelse, der må leve  med at blive  tegnet her 1400 år efter sin død. Det er afgørende, det er derfor ytringsfriheden ikke kan gradbøjes, sker det, skrider hele fundamentet for den sekulære vestlige tradition.

Lektor Mehmet  Ümit Necef  har nogle gode råd til muslimer der opholder i Danmark, eller den øvrige vestlige kulturkreds.

” Min anbefaling til muslimer er, at de forsøger at sætte sig ind i den vestlige tradition. De skal se film som Monty Pythons `Life of Brian” siger Ûmit Necef, der ved  foredrag på tyrkiske universiteter  har fortalt om Trilles 1970ér-sang om Guds øje i det høje. Som krænkede nogle kristne.

Jeg plejer at sige: Sådan er danskerne. Kald dem skruppelløse, værdiløse, amoralske.

Danskerne knepper løs. Der er bøsser alle vegne, og kvinderne er topløse. Kan man ikke lide det, så lad være med at tage til deres land”.

Poul Vinther Jensen

Kilde: Dagbladet Politiken den 14. Marts  2010.

Nils Thorsen, Carsten Andersen og Tarek Omar.

Fremhævelse: PVJ.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.