09.03.2010

Thomas Hammarberg svigter Europa.

Forbud mod burkaen vil krænke privatlivet. Men godt vi har EU.

Thomas Hammarberg  svigter Europa.

Europarådets menneskerettighedskommissær, svenskeren Thomas Hammarberg, mener at et forbud mod burka-beklæding, ” kan føre til, at kvinderne bliver endnu mere fremmedgjorte i samfundet.”

T. Hammarberg hævder, at et generelt forbud mod  burkaén  vil retsmæssigt krænke privatlivet, han hævder samtidig, at et forbud kan overtræde den Europæiske menneskerettighedskonvention.

Det er utroligt, at ledende personer i  europæiske forvaltninger, ikke kan få øje på  den store sikkerheds risiko,  som en burka kan være i det offentlige rum.

Hvorfra  får man ret til at udsætte det øvrige samfund for evt. terror-anslag, fra burkaklædte personer? Ja, her mangler det offentlige Europa et svar  fra regeringer og de folkevalgte.

Det finder faktisk sted rundt om i verden!!

At tro, at en sådan praksis ikke kan slå rod i Europa, med over 20 millioner  indbyggere fra den islamiske kulturkreds,  er blot en flugt fra virkeligheden, der skal tjene til at tilsløre multietniseringens  mange problemer.

Men den gode Thomas Hammarberg, vil komme til at erfare, at  europæerne vil stille det krav, at alle skal vedkende sig selv i det offentlige rum.

Østrig og Holland har overvejet forbud mod burka, Frankrig ligeså.

Men Hammmarberg mener, at den lille gruppe europæiske kvinder, der bærer burka med slør, 1900 i Frankrig og ca. 200 i Danmark – ikke umiddelbart er nok til at overbevise ham til at gå ind for et forbud.

Ifølge Ritzau siger han: ”_ Der kan være tilfælde, hvor de presses til at bruge tørklæder. Men det er endnu ikke bevist, at kvinderne selv går ind for at forbud, og at regeringer som hovedregel ikke bør lave regler for, hvordan befolkningen må klæde sig. Hammarberg supplere også med, at et forbud ville være lige så slemt, som det ville  have været at kriminalisere Muhammedtegningerne.”

Poul Vinther Jensen

Kilde: Ritzau den 8. Marts 2010.

Fremhævelse: PVJ.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.