05.03.2010

Dansk advokat med i A. Z. Yamani´s offensiv!!!

Kradser krisen for en dansk advokat?

Dansk advokat  med  i  A. Z. Yamani´s   offensiv!!!

Det  kan undre, at ansvarshavende redaktør  for Dagbladet Politiken Tøger Seidenfaden,  overhovedet har villet indgå i forligsforhandlinger med en  saudi-arabisk advokat, hvis  krænkede  klient-kreds er   94.923 muslimer, der hævder at de nedstammer direkte fra profeten Muhammed,  ( ca 570-632), - altså en person der har været død i 1378 år.

Det er efter europæisk standard - helt ude i Bermuda-trekanten. Dog skal tilføjes, at  chefredaktør for Ekstra bladet, Poul Madsen  i denne  sag er trådt i karakter. Hans kritik af Seidenfadens  forlig, har været nådesløs. Det tegner godt for fremtiden.

Resultatet af T. Seidenfadens  forlig er, at  advokat Faisal A. Z. Yamani, søn af den tidligere  stenrige saudiske olieminister Sheik Ahmed Zaki Yamani, nu står klar til en international juridisk offensiv mod de øvrige 15 danske dagblade.

På en pressekonference på Hotel Phoenicia  Intercontinental  i  Beirut, hvor han gav udtryk for sin tilfredshed med, at Politiken har erkendt sine fejl. I en pressemeddelelse  efter mødet i Libanon skriver Yamanis  advokatkontor ” At avisen har undskyldt og lovet, at man ikke igen vil fornærme muslimer”.  I pressemeddelelsen kalder  Yamani  de øvrige avisredaktører for ”fjendtlige” og han varsler ”mange juridiske sager” i bestræbelserne på at sikre ” meget store erstatninger” på vegne af sine klienter.

Ved pressemødet var Yamani  flankeret af  en tysk, en russisk  - og  overraskende, en dansk advokat, Jacob C. Jørgensen advokatfirmaet  Phillip i København.

Advokat Faisal A. Z. Yamani, har nogle gode kort på hånden.

Han kan anlægge en sag i Storbritannien (London),  hvor man især i injuriesager er ret liberale overfor indholdet i sagen. For de danske dagblade, er det forsvaret for ytringsfriheden, for modparten, en påstået krænkelse hos  94.923  påståede efterkommere af en person (profeten Muhammed) der døde for  1378 år siden.

Disse påstande holder formegentlig ikke i en dansk ret. Men i injuriesager er de britiske domstole problematiske, i den forstand, at den sagsøgte skal bevise sin uskyld, mens sagsøgeren i Danmark skal bevise sin påstand. Yamani har midler nok og truer med sagsanlæg  overalt på  kloden. Alene det, at muhammed-tegningerne  har været tilgængelige på internettet, er nok til at kunne rejse en sag i henhold til  Fællesskabsretten i EU.

Poul Vinther Jensen

Kilde: Berlingske Tidende, Kristeligt Dagblad, den 5. Marts 2010.

Fremhævelse: PVJ.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.