05.03.2010

Otte arabiske organisationer , - på tynd is.

Velkendt blufnummer at skabe en slægtslinje med profeten

Otte  arabiske organisationer , - på tynd is.

Den saudiarabiske advokat  Faisal al-Yamani ,der har indgået forlig med Dagbladet Politiken har  som sit forsvar bl.a.  fremført de otte panarabiske organisationer, der hævder de repræsenterer godt 95.000 muslimer, der efter eget udsagn er i slægtskab  og efterkommere af profeten Muhammed.

Det lyder underligt.  Hvordan, bærer man sig ad med at kunne bevisliggøre  en slægtstavle  der rækker  1400 år tilbage. Jeg kan ikke bevise, at jeg som  dansker, har noget slægtskab med Gorm den gamle.

Der er også andre, der betvivler gyldigheden af slægtskabet.

Forskeren Valerie Hoffmann  fra Illinois Universitetet  i USA, som i øjeblikket er på forskningsophold i Oman siger  bl.a. følgende:

” – Det er  et velkendt blufnummer at skabe en slægtslinje med profeten, nøjagtig lige som mange jøder snyder sig til at være cohanim (  ypperstepræster). De fleste muslimer kan slet ikke dokumentere  slægtskab med profeten, og derfor vil det altid være din påstand mod deres, siger professor Moshe Sharon fra Det Hebraiske Universitets Fakultet for Mellemøststudier i Jerusalem. Moshe Sharon kalder den slags påstande for ”tomme og uvidenskabelige ”.

Dette til trods, vil de to største af de otte organisationer Elaph ahlo al-bait  i Saudi-Arabien og  Niqabat al-ashraf  fra Egypten  gøre gældende, at samtlige 95.000 medlemmer kan dokumentere , at de er efterkommere af profeten Muhammed.

Ifølge Valerie Hoffman kan det faktum, at  den saudiarabiske organisation Elaph ahlo al-bait   blev oprettet samme år, som kravet mod de danske aviser blev fremlagt, betyde, at organisationen er blevet til af den ene grund. I et håb om at en organisation med profet-familien i ryggen vil have større vægt  og slagkraft.

Poul Vinther Jensen

Kilde: Kristeligt Dagblad den 4. Marts 2010, korrespondent Allan Sørensen.

Fremhævelse: PVJ.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.