02.03.2010

Burka-forbud på vej frem.

EU´s fem største lande ønsker et burka forbud

Burka-forbud på vej frem.

Ifølge Ritzau den 2. marts, vil et flertal af vælgerne i EU´s fem største lande gerne have indført et burka forbud i deres  land. Det viser en spørgeundersøgelse foretaget af analysebureauet  Harris for den britiske avis Financial Times.

Største opbakning til et burka forbud er der i Frankrig, hvor præsident Nicolas Sarkozy har taget de første politiske skridt i retning af et forbud mod den muslimske klædedragt. Ifølge undersøgelsen har  Sarkozy  støtte fra 70 procent af franskmændene.

I Spanien og Italien er henholdsvis 65 og  63 procent af befolkningen tilhængere af et burka forbud,                                                                           men også i Storbritannien  og Tyskland er der stor folkelig opbakning til at forbyde burkaen.  57 procent af briterne ønsker et forbud, mens præcis halvdelen af de tyske deltagere i undersøgelsen ønsker et nationalt burka forbud.

Ifølge ekspert i national  identitetsfølelse ved Paris-Sorbonne Universitetet, Patrick Weil , viser Financial Times´s  undersøgelse,  ” at der er en stigende bekymring omkring dette emne i dele af Europa.”

Europæerne går dog ikke ind for at bruge burka-debatten som løftestang til et opgør med  alle religiøse symboler i det offentlige rum.

Endnu engang er der størst opbakning i Frankrig, hvor 22 procent af befolkningen går ind for et bredt  forbud mod religiøse symboler.

Lavest tilslutning er der i Storbritannien med 9 procent.

Undersøgelsen viser samtidig, at modstanden mod brug af burka i høj grad er et europæisk fænomen. Kun hver tredje amerikaner og hver fjerde kineser går ind for et forbud mod brug af  burka.

Poul Vinther Jensen

Kilde: Ritzau/Financial Times.

Fremhævelse: PVJ.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.