01.03.2010

En forudbestemt farce i Haag.

”Den islamiske bevægelse skal gribe magten i staten og oprette en islamisk magt.”

En forudbestemt farce i Haag.

Den Internationale  Domstol i Haag, har i dag 1.3. 2010, genoptaget  krigsforbryderretssagen  mod den tidligere bosnisk-serbiske leder Radovan Karadzic.

Ifølge Ritzau/AFP,  indledte R .Karadzic  sit forsvar med følgende:

”Serberne havde en ”retfærdig og hellig” sag under borgerkrigen i  Bosnien. – Jeg vil forsvare vores nation. Vores sag er retfærdig og hellig.

Alt  serberne gjorde, behandles som forbrydelse

Anklagerne vil forsøge at bevise, at Karadzic førte an i et folkedrab mod bosniske muslimer, som skulle ” fjernes fra Jordens overfalde”.

Karadzic beskyldes blandt andet for folkedrab, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden, men nægter sig skyldig i de 11 anklagepunkter.

I retten sagde Karadzic blandt andet: ”At de bosniske muslimer havde afvist et forslag om at dele magten, og at serberne kæmpede mod skabelsen af en islamisk stat”. Karadzic står anklaget som øverstkommanderende under den etniske udrensning af kroater og muslimer under den bosniske krig (1992-1995) ca. 100.000 mennesker blev dræbt og  2,2 millioner andre fordrevet.

En af hovedanklagerne er drabene på mere end 7000  mænd og drenge i byen Srebrenica i juli 1995, som Karadzic ifølge anklageskriftet er hovedansvarlig for.

Karadzic fortsætter tirsdag med at fremlægge sit forsvar, og onsdag ventes anklagerne at indkalde det første vidne. Det er især overlevende fra organisationen  ” Srebrenicas  Mødre”.

Denne  lange brutale krig, fortæller alt om, hvad der kan ske i de multikulturelle  samfund.

For  Vesten og  NATO blev det  en  katastrofe. Den  Serbiske stat, blev tvunget til at  afstå  den ur serbiske provins Kosovo,  som i dag har et overvældende muslimsk flertal, med det resultat, at  den serbiske befolkning lever på nåde i deres eget land. At det var bombetogter fra NATO-fly , der reelt skaffede muslimerne magten i Kosovo, ja det er næsten ikke til at gennemtænke.

Nu står Karadzic så i Haag, og skal forsvare sine landsmænd  i Bosnien mod den uret der blev begået overfor den  kristne/serbiske befolkning. Her er han oppe imod stærke kræfter. Det Internationale Samfund, har for længst  udråbt  serberne som de hovedskyldige, hvad der på ingen måde er tilfældet.

Han stod overfor modstandere som den bosniske præsident  A. Izetbegovic. En totalitær  muslimsk politiker, der  har udtalt følgende:

Den  islamiske bevægelse skal gribe magten i staten, så snart den moralsk og talmæssig er så stærk, at den kan styrte den bestående ikke-islamiske magt og oprette en islamisk magt.

Derfor er retssagen mod Radovan Karadzic, en international oppustet farce, hvor resultatet er bestemt på forhånd.

Poul Vinther Jensen

Kilde: Ritzau/ AFP, Danskeren nr. 1. Februar 2001.

Fremhævelse: PVJ

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.