13.01.2010

Stå aldrig til søs, lad de andre stå.

Dansk Forfatterforening uden overskud til at huse landets mest truede kunstner.

Stå aldrig til søs, lad de andre stå.

I en tid, hvor dagblade er begyndt at ansætte faste sikkerhedschefer (Dagbladet Politiken/JP. Ekstra Bladet) i København, er det beskæmmende at kunne læse i Ekstra Bladet, at landets mest udsatte person, - nemlig bladtegner Kurt Westergaard , er en kujon, blot fordi han i en ekstrem situation skulle træffe det valg at sikre sig selv, og derfor ikke fik mulighed for at sikre sit barnebarn.

Det viste sig senere, at Westergaard traf det rigtige valg. Et valg han af  PET, var blevet rådet til, hvis kan kom i en livstruende situation.

Dette mod og den beslutningsdygtighed, har Trykkefrihedsselskabet  ønsket at  markere ved et støttearrangement,  den 25. Januar til fordel for Kurt Westergaard.

Trykkefrihedsselskabet gik i den sikre tro, at man kunne leje de lokaler i Dansk Forfatterforening,  i Strandgade, hvor man tidligere har afholdt en lang række møder.

Men et planlagt arrangement  til fordel for Kurt Westergaard ” Det er ifølge formanden for Dansk Forfatterforening, Lotte Garbers  ”  simpelthen for bøvlet.”

På et spørgsmål fra Uwe Max Jensen: ”I har før udlejet jeres lokaler til Trykkefrihedsselskabet. Hvorfor siger I nej nu, hvor det drejer sig om et arrangement til støtte for Kurt Westergaard? ”

” Ved et arrangement med Kurt Westergaard bliver det noget med PET og bombehunde.

Det gider vi ikke bruge arbejdstid på.

Det er simpelthen for bøvlet. Der går for meget tid på sådan et arrangement, og det er pengene ved at leje lokalerne ud ikke gode nok til.

Der er for meget postyr omkring Kurt Westergaard, ” siger Lotte Garbers.

Ja, tænk engang.!!

En forening, -  Dansk Forfatterforening, -  hvis medlemmer lever af det frie ord, har ikke overskud til at huse landets mest truede kunstner.

Jeg tænker tilbage på de år, hvor jeg var ude til mange møder i Den Danske Forening, her var Vi jævnligt ude for, at døren var lukket, til trods for en skriftlig aftale længe i forvejen.

Det var ofte private hotelejere, der blev overrasket og nervøse over den store interesse for DDFs. besøg i byen. Men at Dansk Forfatterforening, ikke har mod nok til at modtage Kurt Westergaard, ja det er ganske utroligt.

I skrivende stund sidder jeg og  nynner Admiralens vise: ”Stå aldrig til søs, lad de andre stå.”

Poul Vinther Jensen

Kilde: Sappho nyhedsbrev den 6. Januar 2010. Uwe Max Jensen.

Fremhævelse . PVJ:

Bestil bøger her>>>