20.09.2009

Sejr for Alex Ahrendtsen.

Forfatter: Poul Vinther Jensen.

Den brave Odense-borgmester er lykkedes med at kunne invitere forfulgte forfattere til ophold i byen

Ifølge Sappho, Har  Odense  byråd som det første i landet, afsat penge til at invitere forfulgte forfattere til at slå sig ned i byen.

I det netop vedtagne  budget for 2010 er der afsat et beløb på 500.000 kr om året, indtil videre for en periode på fire år.  Det er ud fra intentionerne om at skabe den såkaldte friby-ordning for forfulgte forfattere, som Folketinget vedtog for et par år siden.

Friby –ordningen, blev indført efter et forslag fra  daværende kulturminister Brian Mikkelsen (K), der blandt andet indkaldte Trykkefrihedsselskabet  og  Danske PEN, som rådgivere og høringspartnere.

De forfattere, der kan komme på tale til friby-ordningen, skal være opført på  International PEN´s liste over forfulgte forfattere. Herefter er det op til de enkelte kommuner, at fortage udvælgelsen.

Ifølge ordningen, er det værtskommunen der stiller  bolig, underhold mv. til rådighed, mens det er statens opgave at sørge for forfatterens sikkerhed.  Som modydelse, er det meningen, at forfatteren i en vis udstrækning skal  deltage i lokalsamfundets med bl.a. foredragsvirksomhed på skoler og i kulturlivet.

At Odense bliver den første by i Danmark, der gennemfører friby-ordningen, er ikke nogen tilfældighed. Det er byens 1. Viceborgmester  Alex Ahrendtsen  (DF), der er forslagsstilleren.

Viceborgmesteren, der selv er forfatter og forlægger, og bl.a. medejer af Trykkefrihedsselskabets Bibliotek, siger i forbindelse med vedtagelsen af friby-ordningen  følgende i en pressemeddelelse:

” at det glæder ham, at Odense nu vil  deltage i kampen for at udbrede ytringsfriheden”.

Den bliver ifølge Ahrendtsen  ”overalt i verden mere og mere presset af venstreorienterede regimer og islamiske diktaturer”.

Det er vigtigt, at vi i Danmark er rede til at støtte ytringsfriheden og forfattere, så de kan få arbejdsro. Det vil blive en berigelse for byen at have dem her et år eller to, fordi forfattere f.eks. kan holde foredrag på skoler og gymnasier om at leve i samfund, hvor man kan miste livet ved at kritisere religioner eller regimer

Kilde: Sappho den 19. September 2009.

Fremhævelse: PVJ.

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.