17.09.2009

En stor provokation.

Ja, provokationen er 32 meter høj og kaldes en moské.

Den 14.  september bragte Ekstra Bladet en artikel af Suzanne Bjerrehus  under overskriften ” Stormoskeen – en politisk provokation”

Her henviser S. Bjerrehus til Grundloven, der siger at vi har religionsfrihed i Danmark. Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på deres egen måde – dog må intet læres, der strider mod den offentlige orden.

I sin artikel, gør Suzanne Bjerrehus opmærksom på,  at moskeer har lige så meget ret som Den Engelske Kirke, Den Svenske Kirke, Den Jødiske Synagoge i Krystalgade, og Den Russiske Kirke i Bredgade.

Det er jeg ikke enig i: Moskeerne, er nemlig et samlingspunkt, hvor man mødes for at tilbede Islam, der både er en , religiøs, og en politisk  bevægelse, som ikke har nogen berøringsflade med den Kristne Europæiske Kulturkreds.

Store dele af dét, den islamiske kulturkreds  repræsenterer, er lodret i strid med de danske frihedsrettigheder.

Derfor er det en kæmpe provokation, at der nu er to stormoskeer på vej i Danmarks hovedstad København.  Suzanne Bjerrehus er også provokeret af denne realitet, men her det bygningen der er i centrum. For mig,  er det væsentlige,  - hvad disse kæmpebygninger,  - med gæsteværelser til imamer fra Mellemøsten skal bruges til.

De skal naturligvis bruges til at markere, at  Islam , har fået et brohoved i en gammel kristen nation som Danmark.. Men jeg er ganske enig med Suzanne Bjerrehus, når hun skriver følgende:

Pludselig skal  der bygges en stormoske på  størrelse med Roskilde Domkirke. To minareter som hver er 32 meter høje. En kuppel 24 meter oppe i luften. Noget kæmpestort og prangende, som slet ikke passer til den danske kultur.

Det er noget kulturelt maseri.

Ingen af os ville i Tyrkiet bygge Roskilde Domkirke – det ville være at voldtage deres kultur. Vi tilpasser vores kultur med den vi møder, når vi er i udlandet.

Forsøger ikke at provokere. Moskeer er velkomne. De skal bare være  pænt, diskrete bedehuse, som falder i tråd med alle andre kirkesamfund, vi har åbnet vores land for.”

Ja, sådan kan det gå Suzanne Bjerrehus, når letsindige politikere åbner op for en islamisk indvandring på over 250.000 muslimer.

Men De har ganske ret, når De i Ekstra Bladet skriver, ” at der ligger et politiks budskab i at ville bygge en stormoske.  ”Det er ós, som dominerer jer´”

Kilde: Ekstra Bladet den 14. September 2009.

Fremhævelse:PVJ.

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.