14.09.2009

Helle Merete Brix.

Forfatter: Poul Vinther Jensen.

Helle Merete Brix har skrevet en artikel om begrebet "moskeer".

Den 13. September, bringer netavisen  180GRADER (www.180grader.dk) en klumme af forfatteren Helle Merete Brix under overskriften ”Mens vi venter på fredagsbønnen”.

Her skriver H.M.Brix om konsekvenserne ved at tillade stormoskeer i ikke islamiske lande. Samt hvad hun selv har oplevet ved at besøge moskeer rundt om  i Europa og  Mellemøsten.

Jeg skal her gengive et  afsnit af Klummen:

” I Sarajevo i Bosnien-Herzegovina fik jeg – kun efter at have indvilget i at dække mig til fra top til tå i 2003 lov at komme ind i Gazi Husrev Beg Moskeen.

Moskeen er fra 1531 og udvendigt en arkitektonisk perle. Den blev slemt beskadiget under borgerkrigen, men ved hjælp fra ikke mindst  Saudi Arabien er den blevet bygget op igen.

Men jeg ville med egne øjne se, om det var korrekt, hvad jeg havde læst: at de saudiske sponsorer har forlangt det meste bosniske folklore, vægtæpper og den slags fjernet og omdannet det indvendige moskerum til hvad der på Balkan går under navnet de ” hvide hospitalskasser”. Det er det desværre sandt.

For det skal gerne være den rene, strenge udgave af islam, der indføres i moskeen, sådan som den praktiseres i Saudi Arabien.

På strækningen fra Sarajevos centrum ud til lufthavnen kan man se nogle af de kæmpemoskeer med høje minareter, som Saudi Arabien, Kuwait m.fl.  har bygget. Og som har forandret byens skyline. Sådan som de har bygget moskeer overalt på Balkan, med det formål at vinde de ofte fattige befolkninger for en mere autentisk, sharia-tro udgave af islam, end den de er vant til at praktisere.”

Læs hele klummen på 180GRADER.

Kilde:180GRADER den 13. September 2009.

Fremhævelse: PVJ.

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.