20.08.2009

Den nødvendige frihed.

Forfatter: Bjarke Rosenkilde

Om Tøger Seidenfadens holdninger - eller mangel på samme.

 

Belæste og beåndede sjæle.

Etisk og moralsk uantastelige.

Frihedselskende skønånder for enhver pris.

Tøger Seidenfaden.

I sin leder 15. august i Politiken då. overser han de kendsgerninger, som ikke passer ind i ovenstående billede af egen og egnes selvforståelse.

Hvilket samtidig er et meget godt billede på den magtfordrejning*, der undervises i på jurastudiet, som dels har vundet indpas i, og dels trives i i bedste velgående i systemet.

Kan man skabe frihed med tvang, spørger Tøger Seidenfaden retorisk indigneret?

Kan der omvendt eksistere frihed til kvindeundertrykkelse, kunne man spørge?

Det lader det til, at TS mener.

Bare man i begrebsforvirringens navn kalder det noget andet.

På den baggrund lader han gerne den ene halvdel af menneskehedens frihed gå til i forsvaret af, hvad han kalder religionsfrihed.

Sidstnævnte hævder han står på spil, hvis der skulle vise sig at være et politisk flertal imod den pæredanske burka.

Selvom det er en kendsgerning, at burka og tørklæde, omend disse bæres ”frivilligt” er udtryk for og symboler på ufrihed og tvang.

Tilstande som hersker i eksempelvis Iran.

For ikke at tale om Sudan og Saudi-Arabien.

Emiraterne.

Alt taget i betragtning vel også i både i Pakistan, Afghanistan og Bangladesh.

Død, vold og lemlæstelse er en del af hverdagen.

Her og andre steder, hvor friheden til at bære burka og tørklæde hersker.

Også selvom nyheden endnu ikke har nået Rådhuspladsen.

Er det nævnte frihed Tøger Seidenfaden længes efter og derfor forsvarer så ivrigt?

Hvis ikke, hvorfor så forsvare det levende billede herpå, nemlig tørklæde -og burkaklædte kvinder.

Hverken kvindeundertrykkelse eller identitetssløring falder i hak med grundlæggende nordisk, kristen tankegang og adfærd:

At kvinden på den ene side har ret til at åbenbare sit hår, ja, al sin skønhed på fordelagtigste vis, og dermed påvirke valget af både mage og tilværelse på sigt, og på den anden side, at den enkelte slås med åben pande.

Absurd som i et Ionesco-teaterstykke forsvarer TS ufrihed og tvang ved at lancere tørklædet og burkaen som det ultimative udtryk for frihed.

Samtidig kan man med sindsro konstatere, at hvis tanken om, at kristendommen er forudsætningen for demokrati skulle have strejfet ham, så har den hverken bundfældet eller fæstnet sig.

Den galante Tøger Seidenfaden erklærer derimod storsindet, at han hellere vil give det han opfindsomt betegner et mikroskopisk mindretal i mindretallet frihed til at sætte vort lands kurs imod mørkelandet end at lade os bevare den frihed, som både vi og vore forfædre anså og stadig anser nødvendig.

En frihed i ansvar og skyld, som somme satte livet på spil for, og tilmed mistede for snart en menneskealder siden.

Skulle det virkelig være nødvendigt at forklare!

 

*Magtfordrejning dækker over det forhold, når en sag afgøres på baggrund af et selektivt udvalg af kendsgerningerne, og ikke dem alle.

 

Læs INDSIGT-UDSYN her

BESTIL BØGER HER

Nyeste videoer -  herunder alle
talerne fra Folkefesterne 2014-2019
se dem i videoteket lige nedenunder

Se flere i Audio- og videoteket

Giv en hånd med

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.

 

Du melder dig ind her

MobilePay betalingsnr.:
34810