16.08.2009

Nationaliteten er truet!!!

Vil vore børn og børnebørn kun kende Danmark fra historiebøgerne???

At Europa er under stærk forandring, ved enhver der følger med. Man skal blot gæste byer som Berlin, London, og København for ved selvsyn at  se opløsningstendenserne.

Her er den nationale samhørighed stærk på retur. Det er ikke gratis for noget Folk

Dette problem, har den anerkendte amerikanske historiker og forfatter Walter Russel Mead beskæftiget sig med.

Hans bedømmelse for Europa´s fremtid  er ikke særlig opløftende.

Walter Russel Mead, er af den opfattelse, at når europæerne forestiller sig fremtiden, ser de en verden for sig, der er mere eller mindre ligner den nuværende. Men ifølge WRM, er det en stor misforståelse. Europa står i en historisk brydningstid, og revolutioner og samfundsomvæltninger er fremtidens orden.

Hertil siger Walter Russel Mead bl.a. følgende:

” – Forandring standser ikke, fordi vi vil det, og skal man pege på en stor tendens i nu-og fremtiden, er det at Europa er kommet tilbage i historien, efter at man har forsøgt at holde ferie fra den. Europæernes identitet og selvopfattelse vil ændres på en måde, som vi ikke kan fatte endnu.”

Mead´s  bedømmelse, kommer fra en række bøger, hvori han beskriver traditionelle emner som sikkerhedspolitik og mere bløde emner som kultur og religion.

W.R.Mead, mener, at europæerne må vænne sig til, at en lang periode med sekularisering nu er slut.

Til dette siger han:

” – Jeg tror, at religion kommer til at spille en større rolle, end den har gjort i europæernes umiddelbare fortid.

Det skyldes dels den muslimske indvandring, dels at mennesker historisk set søger mod religion, hvis identiteten udfordres og gøres usikker.

Om det så tager form af en fornyet interesse i Europas kristne kulturhistorie, eller om vi ser omvendelser til islam blandt rodløse unge, der leder efter spirituel vished, er usikkert.

Men europæerne  kommer igen ud på en åndelig opdagelsesrejse, det er sikkert.”

Kilde: Kristeligt Dagblad den 15. August 2009. Michael Bach Henriksen.

Fremhævelse:PVJ

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.