13.08.2009

Burkinien, på dybt vand.

Muslimernes kræven ind kender ingen grænser. Nu vil de bade i dykkerdragter i svømmehaller.

Et offentligt svømmebad i Paris har nægtet en ung muslimsk kvinde adgang, fordi  ville bade i en ” burkini ” som er en  badedragt, der dækker næsten hele kroppen.

Ifølge lokale myndigheder i den franske hovedstad, blev kvinden forment adgang til svømmebadet  på et tidspunkt, hvor franske politikere drøfter et forbud mod burkaen, efter den franske præsident  Nicolas Sarkozy  har udtalt, at dragten, som dækker kvinder fra hoved til tå ikke er velkommen i det sekulære Frankrig.

Kvinden fik i juli lov til at svømme i badet i Paris-forstaden Emerainville  iført  ”burkinien ,” som er designet til muslimske kvinder, der  ønsker at være helt tildækket, når de bader offentligt. Men da kvinden i august kom tilbage, fik hun at vide, at hygiejneregler ikke tillod hendes særlige badedragt, som minder om en våddragt med hætte.

Daniel Guillaume, der er ansvarlig for den instans, som har ansvaret for svømmebade i området, fortalte kvinden om, at reglerne i alle offentlige svømmebade forbyder badning, hvis man  er påklædt.

Avisen Le Parisien  skriver: ” at kvinden er fransk og har konverteret til islam. Hun har sagt, at hun vil gå til domstolene for at få omstødt forbuddet mod ” burkinier”.

Den lokale borgmester, Alain Kelyor , mener ikke striden har noget at gøre med islam, og han siger, at ” burkinien ” ikke er islamisk og ikke eksisterer i Koranen.

Frankrig  har  som bekendt Europas  største muslimske befolkningsgruppe, og et nyt særlig panel med 32 politikere er ved at forberede  et muligt forbud mod burkaen.

Kilde: Ritzau/Kristeligt Dagblad den 12. August  2009.

Fremhævelse:PVJ.

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.