21.07.2009

Abdul Wahid Pedersen i "godt" selskab.

Forfatter: Poul Vinther Jensen

Reino fra Rodskov er vigtig i euro-islamismen

  

I følge den tyske religionsforsker Gerhard Neumann, er det folk som har skiftet tro, der nu er på topposter i deres nye trossamfund overalt i Europa.

De repræsenterer ikke alene deres religion udadtil, men er markant tilstede i de offentlige debatter, og er med til at præge befolkningens opfattelse af religionerne. 

Til Kristeligt Dagblads Heidi Dachs, siger han følgende:

" -Vi oplever den samme udvikling overalt i den vestlige verden. Konvertitter overtager flere og flere topposter i minoritetsreligionerne, især inden for Islam. I USA har denne udvikling allerede fundet sted igennem årtier, fordi landet er mere multikulturel sammensat end de europæiske nationer, men nu sætter den samme trend sig igennem i Europa." 

Det gælder for eksempel for imam Abdul Wahid Pedersen, (Reino fra Rodskov), der konverterede til islam i 1982, og en af Tysklands største muslimske organisationer, Muslimernes Centralråd, der ledes af Ayyub Axel Köhler, der konverterede til islam i 1963

Köhler, har store forventninger til Abdul Wahid Pedersen. Han siger følgende om ham.

"- Konvertitter får ikke automatisk de høje stillinger. De er nødt til at have særlige kvalifikationer med sig. Danskerne er så heldige, at de har en mand som Abdul Wahid Pedersen, der taler arabisk.

Han var nærmest selvskrevet på forhånd til posten som en af Danmarks mest fremtrædende muslimer."

Ayyub Axel Köhler,  har selv en lang akademisk uddannelse bag sig og flere års erfaring som professor ved et iransk universitet. Ayyub Axel Köhler er overbevist om, at mange højtplacerede konvertitter i de muslimske organisationer er et tegn på, at islam er ved at forandre sig i Europa." Han siger hertil: 

"-Vi konvertitter har en meget vigtig funktion som brobyggere imellem kulturerne. Det er helt klar en trend, at 2. og 3. generations muslimer, der er født her, vælger konvertitter til at repræsentere sig. De ønsker en selvstændig europæisk islam, der ikke bliver dikteret fra andre lande. Muslimernes afhængighed af udlandet er blevet mindre, og de ønsker at binde sig til de europæiske lande, hvor de er født og opvokset." 

Det lyder som en udgave af det meget omtalte "euroislam", som den syriskfødte islamforsker Bassam Tibi har efterlyst. Men hvad er der bag dette?

Ifølge religionsforsker Gerhard Neumann, tvivler han på, om konvertitterne vil gøre islam mere liberal i Europa. Han siger følgende:

"- Det vil i hvert fald først kunne mærkes om nogle år. Konvertitterne har kun fået topposter, fordi de er meget loyale over for den gængse opfattelse og tolkning af islam.

Hvis de vil beholde de høje poster, er de nødt til hele tiden at være i overensstemmelse med den opfattelse af Koranen, som flertallet i deres organisation har." 

Denne opfattelse deles af konvertitten Ayyub Axel Köhler.

Der kategorisk afviser begrebet "euro-islam" Han siger endvidere:

 - Vi er ikke ude på at bøje islam. Vi vil fortsat være loyale over for indholdet i vores tro, men vi ønsker en uafhængig, selvstændig islam, der både er præget af muslimernes og europæernes kulturer.

Det er ikke underligt, at Abdul Wahid Pedersen befinder sig godt i dette selskab. Som den ultra-konservative wahibist han er, vil Sharia-loven og al dens væsen være noget fundamentalt i de europæiske muslimske kredse.

 

 

Kilde:Kristeligt Dagblad den 11.juli 2009. Heidi Dachs.

        Fremhævelse:PVJ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs INDSIGT-UDSYN her

BESTIL BØGER HER

Nyeste videoer -  herunder alle
talerne fra Folkefesterne 2014-2019
se dem i videoteket lige nedenunder

Se flere i Audio- og videoteket

Giv en hånd med

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.

 

Du melder dig ind her

MobilePay betalingsnr.:
34810