16.12.2004
Tyrkere fremstillet som vestlige
Forfatter: Bo Warming
"Mod muren" er en talentfuld propagandafilm
Filmen "Gegen die Wand" i Grand Bio viser, at tyske filmfolk, der vil og må, kan lave bedre film end Hollywood. Man fatter sympati for hovedpersonerne og lever sig ind i deres liv og et interessant og væsentligt miljø og oplever, at man har fået svar på en masse spørgsmål.
Trist at den formidable filmkunstneriske dygtighed er spændt for en usympatisk propaganda-vogn. Den gudesmukke tyrkiske pige i Hamburg gør selvmordsforsøg fordi hun ikke kan holde ud at bo hos sine gammeldags og traditionelle forældre. En ung tyrk med oprydderjob på natklub kører sin bil ind i en mur, også fordi livet er uudholdeligt, når man er kulturfremmed og ikke har håb om avancement.
"Fælles skibbrud er sødt" skaber en solstrålehistorie - der tidligt får pornoens urealistiske præg, ved at pigen er så netop så extremt villig og initiativtagende, som alle unge mænd drømmer om og kan lide at se på film. De bliver gift og har sex og volds episoder med andre, og jeg kan slet ikke huske tidligere at have set så appetitlige og fængende, intense senge-scener på film som i "Gegen die Wand", - der har danske undertekster og tysk og tyrkisk tale.
Man keder sig ikke et sekund i denne film. Ægteskabet, der i starten nærmest var et halvhjertet fornuftsægteskab for to ensomme outcasts bliver til ædleste, smukkeste romantiske kærlighed - med lidt interessant forelskelse i forelskelsen, med stor realisme og nuance-rigdom
Der er multifaceteret psykologisk dagsorden og debat, der nærmer sig Ibsen-Strindbergske højder.
Så kalder en bar-kammerat den unge kone for "luder" og vor helt griber et askebæger og slår ham ihjel med det, og får en kort fængselsdom, der betyder at vor heltinde rejser hjem til Istanbul, som hun kom fra, og da han løslades, gør han ligeså, men hun har nu fået barn med en anden og "de rider ud i solnedgangen" i hver sin retning.
Det er netop ikke så meget "happy end", at det er kvalmende. Men det er en film, der omgør erobrings-folkevandringen til noget gennemført kærligheden-sejrer-næsten lykkeligt, og Islam berøres ikke i et sekund af filmen. Hvis en sponsor, der vil have Tyrkiet i EU, har kunne undvære en stak millioner, har han doneret straks og med største glæde, straks han havde skumlæst manuskriptet, og det tror jeg, er baggrunden og drivkraften for filmen.
Selvfølgelig skal film ikke vise kedsommelige gennemsnits-menneskers gennemsnits-adfærd. Men hvor typisk er det, at helligkriger-folk, der er del af et brohoved i EU, friviligt rejser hjem, for at bosætte sig varigt i det fædrene og ludfattige uland? Vedr typiske indvandrere i Danmark er det vel under 0,1%, og i Tyskland næppe flere. Alene unaturligheden i denne del af hændelsesforløbet gør filmen til usympatisk løgne-propaganda. Men smuk er den - snese af andre film om etniske har jeg "pligt-set" i den intellektuelle Grand Bio, men for første gang kedede jeg mig ikke. Gid anti-indvandringssagen havde bare 0,1% af de resourcer og det massemedie-talent, som godhedsindustrien konstant og med lethed kan ryste ud af ærmet for at fremme sin trivsels-smadrende sag.
Liberalister har altid forbandet, at "det er sgu venstrefløjen der har talentet, øv" og det har jeg aldrig været så enig i som efter denne - farlige og prisbelønnede - film.
|