05.03.2009
Levende folkeligt perspektiv.
Forfatter: Bjarke Rosenkilde
Muslimske flygtninge og indvandrere mere kriminelle
Levende folkeligt perspektiv.
Muslimske flygtninge og indvandrere er både overrepræsenteret i kriminalstatistikkerne og blandt modtagere af sociale overførsler.
Deres kultur udgør en særlig udfordring, for de er psykologisk meget forskellige fra etnisk danske.
Sidstnævnte opdrages til at tage ansvar for egen gøren og laden.
Muslimer derimod oplever deres følelser forårsaget af ydre faktorer.
Således er vrede et udtryk for at ydre faktorer har påvirket dem.
Deres temperament fejler ikke noget.
De taler hverken om følelser eller gransker egne reaktioner.
Derfor er Ahmed ude af stand til at se sit ansvar for de problemer han er løbet ind i med venner, politi, lærere m.m.
Tværtimod berettiger vreden ham til at hævde og hævne sig.
Heraf både den korte lunte, og den store overhyppighed af personfarlig kriminalitet.
Vor individualisme, selvstændighed og ansvarlighed står i modsætning til muslimsk kollektivisme.
Ligesom vor demokratiske tilgang til stort og småt ses i modsætning til et patriarkalsk hierarki.
Tale om tingene og give en chance til, contra faste, klare regler og konsekvens.
Såvel kritikken af, som integrationsindsatsen har fejlet.
Både det politiske og det sociale system nægter fortsat at beskæftige sig med kendsgerningerne:
Derfor er integrationen mislykket med de muslimske indvandrere contra de fra andre lande.
Fritidstilbud, støttepersoner m.m. koster en formue: 25. mia. p.a. hævdes det fra anden kilde. Uden effekt.
Ikke desto mindre foreslår politikere og socialarbejdere stadig mere af samme skuffe.
De må se kendsgerningerne i øjnene, og afdække problemernes omfang i et levende folkeligt perspektiv.
Bl. a. i form af statistik opgjort på religiøst tilhørsforhold og etnisk baggrund.
Mange ledere i den sociale sektor er valgt på baggrund af deres talent for papirarbejde.
Snarere end for deres pædagogiske evner
Den pædagogiske indsats bliver derefter: Nemlig bekostelig, virkningsløs og reelt 2den rangs. For de fleste muslimer ønsker at leve med deres familiemæssige, kulturelle og religiøse værdier. Disse er direkte i modsætning til vestlige værdier. Hvilket er årsagen til de store spændinger og konflikter. Derfor er chancen for, at muslimske minoriteter uden problemer vil kunne indgå i Vesten ringe.
M. m Vesten til stadighed er indstillet på at gå på kompromis med traditionelle værdier, som ansvar og skyld, fred, frihed, handel og demokrati.
Ligesom ghettoerne i stadig stigende grad vil udvikle sig til parallelsamfund.
Al modstand imod denne udvikling opfatter muslimerne som undertrykkende. I overensstemmelse hermed, vil offerfølelsen føre til hævnaktioner i form af brandstiftelse, overfald på politi og brandvæsen m.m.
Siden integrationsindsatsten er så kostbar, må vi hellere se at få noget for pengene således, at manglende integration, uddannelse, kriminalitet og ekstremisme drejes i en anden retning.
Det store spørgsmål er blot:
Hvordan?
Kilde: Ulla Lauridsen 180 grader 23. feb. 2009 anmeldelse af forfatter Nicolai Sennels bog: Blandt kriminelle muslimer.
Bearbejdet for Den Danske Forenings hjemmeside ved Bjarke Rosenkilde.
|