11.02.2009

Nyt fra Sappho.dk!!

Storbritannien er i dag i den grad i lommen på muslimerne, at Søren Espersen vil bede regeringen klage

Idag 11. februar, udsendte Trykkefrihedsselskabet/Sappho en meddelse om, at Geert Wilders er erklæret " persona non grata" i Storbritannien.

Under overskriften, "Vil han blive arresteret i Heathrow?" skriver redaktør Lars Hedegaard følgende:

"Her til morgen, tirsdag meddelte Lord Malcolm Pearson, et medlem af det britiske Overhus, at han havde inviteret det hollandske parlamentmedlem Geert Wilders til at vise sin film Fitna i et konferencelokale til Overhuset

Fremvisningen skulle finde sted torsdag den 12. februar kl. 16. Planen var, at Wilders skulle tale ved et privat arrangement for medlemmer af det britiske parlament bl.a. for at fortælle om sine bevæggrunde til at lave den omstridte, Koran-kritiske film.

Imidlertid modtog Geert Wilders senere på tirsdagen et brev fra den britiske ambassadør i Holland, hvori det blev meddelt, at Wilders er "persona non grata" - altså uønsket - i Storbritannien, fordi han udgør en fare for den offentlige sikkerhed og den samfundsmæssige harmoni grundet den opstandelse, som hans film har fremkaldt.

Geert Wilders har alligevel til hensigt at tage til Storbritannien. "Lad dem arrestere mig i Heathrow," siger han.

Hvis Wilders formenes adgang, vil det være første gang, Storbritannien afviser en folkevalgt politiker fra et andet EU medlemsland.

Mødet mellem Wilders og de britiske parlamentarikere skulle oprindeligt have fundet sted den 29. januar, men blev udsat, efter at det muslimske overhusmedlem Lord Nazir Ahmed havde truet med at mobilisere 10.000 muslimer for at forhindre mødet.

Senere pralede Lord Ahmed i den pakistanske presse med, at det aflyste møde var " en sejr for det muslimske samfund".

I protest besluttede Lord Pearson of Rannoch at geninvitere Wilders.

Det planlagte møde skulle være under forsæde af et andet overhusmedlem, Lady Caroline Cox. Blandt paneldeltagerne ved mødet var også inviteret formanden for Trykkefrihedsselskabet, Lars Hedegaard

I tirsdagens pressemeddelelse skriver Lord Pearson: " trods trusler om en demonstration fra et britisk overhusmedlem og muslimske ledere vil mødet finde sted.

Lord Pearson gør opmærksom på, at Geert Wilders har levet under politibeskyttelse 24 timer i døgnet siden 2004, og at han har pådraget sig en mord-fatwa af al-Qaeda efter at have udsendt sin film i marts 2008

Til sappho.dk  meddeler udenrigsordfører for Dansk Folkeparti Søren Espersen, at den britiske regerings handlemåde bør få konsekvenser.

Han vil nu bede den danske regering om at udtrykke sin protest over for den britiske regering."

Kilde: Sappho.dk: Artikel af redaktør Lars Hedegaard, Trykkefrihedsselskabet.

Fremhævelse:PVJ.

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.