09.02.2009

Henrik Nordbrandt!! 1

Digteren Nordbrandt er skeptisk over islamisternes ophold i Europa.

I et Udskrift fra del af interview med Henrik Nordbrandt "Man skal kende sin besøgstid" af Jens Winther, I Arnold Busck Bogmagsinet, stiller interviewérn Hans Rustadon spørgsmålet:

Allerede i dine tidligste digte fra midten af 60érne kan man læse digte der er kritiske overfor  religionen - hvorfor spiller det religiøse så central rolle i dit liv ?

"Egentlig interesserer religionernes indhold mig ikke. Min rolle som revser af det religiøses placering i samfundet er kommet af sig selv på grund af den iritation, jeg har mærket vokse frem i mig selv i takt med, at religionerne og især islam i højere og højere grad præger vores samfund.

I min ungdom troede vi, at religionerne var kommet på Frilandsmuseet, hvor man så kunne tage hen og se dem på lige fod med langpiberne, halmen i sengen og træsko.

Sådan gik det bare ikke.

Det skyldes i høj grad et sammenstød mellem forskellige kulturer.

Muslimerne føler sig fortabt i forhold til den vestlige kultur og dens verdensopfattelse. Den islamistiske vækkelse er en reaktion på de vestlige fremskridt.

Islam er fundamentalistisk i bund og grund og føler afmagt overfor Vesten. Den islamiske del af verden er gået i stå, og de, der kan tænke i den islamiske verden, er nødt til at tage udgangspunkt i vestlige tankegang og forskning.

Islam stivnede i 12-1300 tallet. Det er selvfølgelig rigtigt at den mauriske kultur i Spanien var blomstrende, hvor man oven i købet til en vis grad tolererede anderledes tænkende. Det gjorde man sålænge de grupper ikke udgjorde nogen politisk fare. Hvis de gjorde det, blev de deporteret til Sahara, hvor de døde.

En sammenligning med den katolske kirke, der overtog efter maurerne, falder absolut ud til maurernes fordel.

Indvandringen af muslimer fra Tyrkiet og de tidligere kolonilande i Nordafrika, førte i 50´erne og 60érne til, at der for første gang boede store muslimske mindretal i kristne stater i Europa."

Hvilke konflikter har det så ført med sig?

"Det mærkelige ved det er, at de islamiske fundmentalister, der idag bor i Europa, slet ikke skulle være her.

Islam er en religion for vindere. At være en del af et befolkningsmæssigt og religiøst mindretal kan de slet ikke finde ud af. Det er alt for svært. Islam forbyder ligefrem muslimer at befinde sig i den svages rolle. - Det er en svær rolle at tackle, når Koranen er Guds ord og man nu engang gerne vil have del i det behagelige liv, der leves i Europa.

Det er en konflikt der er til at få øje på, en ren Catch 22, som vi i de vestlige samfund ikke har villet indse eksisterer."

Kilde: Hans Rustadion, interview med forfatteren Henrik Nordbrandt,

den 28. september 2007.

Arnold Busck Bogmagasinet/Jens Winther.

DOCUMENT.NO

Fremhævelse:PVJ.

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.