23.01.2009

Hvad mener justitsminister Brian Mikkelsen?

Må politiet kalde flygtninge- og indvandrerdemonstranter for "perkere"?.

Hvad mener justitsminister Brian Mikkelsen!!

Ifølge Ritzau.

Er det ikke i orden, når politibetjente kalder flygtninge - og indvandrerdemonstranter for "perkere".

Det fastslår Københavns politidirektør, Hanne Bech Hansen, efter at det er blevet afsløret, at en betjent har brugt udtrykket i forbindelse med en af den seneste tids demonstrationer til fordel for palæstinenserne i Gaza.

- Det er ikke i orden at bruge det ord.

Men mere vil jeg ikke sige, da jeg nu har bedt Statsadvokaten om at undersøge sagen, efter jeg blev opmærksom på den, siger Hanne Beck Hansen.

Modkraft.dk, kan ifølge Ritzau, på sin hjemmeside vise et videoindslag, hvor man kan høre en betjent tiltale en yngre "dansk palæstinensisk" mand med ordene:

"Nu sætter du dig ned, ellers sætter jeg dig ned med magt. Kan du fatte det, perker. Kan du fatte det?!"

Ordene faldt i forbindelse med en anholdelse i Stormgade i det indre København den 13. januar. Episoden udspillede sig kort efter afslutningen på en Gaza-demonstration arrangeret af Mellemfolkeligt Samvirke og Dansk -palæstinensisk Venskabsforening.

Enhedslistens retspolitiske ordfører, Line Barfoed, kræver en forklaring fra justitsminister Brian Mikkelsen (K), og siger ifølge Ritzau følgende:

- "Jeg er dybt chokeret over, at en betjent i arbejde udtaler sig så nedværdigende og diskriminerende til et andet menneske. Det her puster desværre til bålet og er med til at grave grøfterne dybere. Det skader integrationen, siger Line Barfoed."

Ifølge Niels-Erik Hansen, leder af Dokumentations - og Rådgivningscenteret for Racediskrimination, kan der være tale om en overtrædelse af straffeloven.

”- Den sprogbrug må han ikke bruge. Det er en klar overtrædelse, siger Niels-Erik Hansen til Modkraft. da.

Niels-Erik Hansen mener ifølge Ritzau, "at politimandens adfærd som minimum er et brud på politiets eget adfærdskodeks."

Han vurderer imidlertid, at det muligvis også kan være tale om et brud på straffelovens paragraf 266b, den såkaldte racismeparagraf.

Nej, det er ikke i orden, at kalde en palæstinensisk demonstrant for "en perker"- heller ikke i en anstrengt situation.

Men jeg vil ved samme lejlighed stille justitsminister Brian Mikkelsen, retsordfører for Enhedslisten Line Barfoed, og leder af Dokumentations - og Rådgivningscenteret for Racediskrimination Niels - Erik Hansen, det spørgsmål, - om man finder det i orden, - og lovligt, at en gruppe herboende arabiske unge mennesker, lørdag den 10. januar, ved en demonstration på Rådhuspladsen i København højlydt opfordrede til drab på alle jøder.?

Som det lød fra Rådhuspladsen lige ved Industriens Hus:

"Down down demokrati, Down down Danmark, Allahu akbar, Takbir (erobring, ekspansion) Dræb jøderne, dræb alle jøder."

Ja, tænk engang, alle jøder, det vil så sige, at det også gælder mine to kære børnebørn i München!!

Jeg har her 13 dage efter, - endnu ikke set nogen reaktion fra landets justitsminister Brian Mikkelsen, - men den må vel komme!!!

Poul Vinther Jensen

Kilde: Ritzau/Kristeligt Dagblad den 23.1. 2009.

Redaktør Lars Hedegaard, Trykkefrihedsselskabet.

Fremhævelse: PVJ

det frie ord>>>