17.10.2008

Retsvæsenets mange vigtige gøremål

Forfatter: Tomas Kierstein

16.10.08 er overskriften på DRs tekst-TV side 118 følgende:"BETJENT I RETTEN FOR BLOG-RACISME"

Retsvæsenets mange vigtige gøremål

Forfatter: Tomas Kierstein

Idag (16.10.08) er overskriften på DRs tekst-TV side 118 følgende:

"BETJENT I RETTEN FOR BLOG-RACISME"

Nedenunder berettes det, at en kvindelig politibetjent skal møde i retten på Frederiksberg, anklaget for overtrædelse af straffelovens bestemmelser om racistiske ytringer.

Grunden er, at hun på sin internet-blog har skrevet følgende, ramsaltede melding:

"Så tag dog hjem I fucking perkere, skrid for helvede ud af vores by og vores land, jeg hader jer."

Man kan selvfølgelig bruge en masse tid på at forarges over den måde, betjenten har formuleret sine synspunkter på. Man kan også indgive politianmeldelse, og få prøvet grænsen af, hvis man enten føler sig forurettet, eller har en professionel interesse i juraens finere mekanismer (Det fremgår ikke, hvem der har anmeldt betjenten.).

Endelig kunne man begynde at fundere over, hvilke forhold i betjentens dagligdag, hvilke erfaringer, med det system hun arbejder for og det bestemte klientel, hun så bramfrit refererer til, der har gjort hende så gal og frustreret, at hun åbent har tilkendegivet sin utilfredshed og sin desperation på en så firekantet en måde.

Skal man tro diverse adfærdseksperter, er der nemlig tale om et råb om hjælp, når eksempelvis unge muslimske mænd brænder biler og børnehaver ned til grunden, og når de autonome kaster sten i hovedet på politiet eller oversmører H.C. Andersens gravsten med grafitti.

Kunne det tænkes, at der lå en lignende frustration bag betjentens udbrud? Kunne det tænkes, at hun føler sig trængt op i en krog og ladt i stikken af de politikerne og de trend- og tonebevidste topfolk i politietaten, hvis ageren i tidsånden, man kan bivåne på TV-kanalernes talk-shows og i bladenes personfikserede portrætinterviews?

Er det mon sådan, at disse topfolk, der overfor befolkningen lover at sørge for lov og orden, samtidig, i kammertonens og tolerancens hellige navne, forpester vilkårene for de menige betjente, der skal opfylde disse gyldne løfter på gadeplan, således, at disses daglige virke er præget af usikkerhed og en nagende følelse af, at man ingen loyalitet skal forvente fra toppen af systemet, hvis noget går galt - tværtimod!

Men, det er nok et naivt og forfængeligt håb, at nogen i retssystemet eller i politietatens højere luftlag skulle gribe til en sådan selvrensagelse.

Voldshandlinger ses nemlig kun som mere alvorlige og mere truende end ord, i den udstrækning man opfatter sig selv som beskytter af den virkelighed, der består af rigtige, levende mennesker og deres reelt eksisterende liv og ejendom - det man her til lands engang kaldte det danske folk.

Hvis man derimod ser sig selv som beskytter af et rent ideologisk baseret tanke- og værdisæt, så er man selvfølgelig mere bange for ord end for voldshandlinger. For ord kan udlevere ens illusion og afsløre at "Kejseren" ikke har noget tøj på.

Kilde: DRs tekst-TV

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.