18.05.2008

Opsang til såkaldt pænhed

Forfatter: Bjarke Rosenkilde

Bjarke Rosenkilde gør op med statsministerens pænhedstale. Den er så hul at det larmer

Igennem mere end en snes år har Den Danske Forening talt pænt.

Statsministerens opfordring hertil vækker derfor forventninger om, at nu sker der nok snart noget til gengæld.
Imidlertid, advarer Søren Krarup imod at spænde disse for højt.

I sin artikel Rodløshed, i Tidehverv, maj /juni nummer udtrykker Søren Krarup sin ærgrelse og bekymring i forhold til statsministerens motiver.

Af artiklen fremgår det, at SK hidtil optimistisk har betragtet statsminister Anders Fog Rasmussen som den bedste i nyere tid.

Desuden, har han dels til sin egen og dels til trofaste Tidehverv læseres beroligelse fundet ham karakterfuld og rodfæstet i folkelig-og folkekirkelighed.

Af den festtale, statsminsteren holdt i anledningen af en prisoverrækkelse til forfatteren Jens Smærup Sørensen, hvis seneste værk Mærkedage*, har vundet en pris, fremgår det, at statsminsiteren i virkeligheden er ideologisk liberal.

Hvilket vil sige, at alt, simpelthen alt af værdi må vige på bekostning af liberalismen:
Tid og sted, dvs. historie, fædreland, modersmål, hjemstavn, og hvad disse begreber indebærer, reducerer Anders Fog Rasmussen til primitive tilfældigheder, set i det menneskelige perspektiv og tidshorisont.

Det globale og det internationale hyldes, og fremhæves som fremtidens ubestridte valg.
Ikke ulig de billeder vi har set, når sovjetter, kinesere, og i det hele taget diktaturer over hele verden hylder sig selv og egne valg som indiskutable.

I London bor ca. 13. millioner mennesker.
Byen flyder af kapital.
Derfor udkæmpes raceborgerkrige.
Sorte, muslimer, kinesere, m.m. kæmper indbyrdes om retten til at få den største andel af kagen.

Disse guldgraver-lignende forhold, og følgerne heraf, nemlig en nådesløs og brutal kamp om guldet, i øvrigt blottet for gentleman-manerer, hvis nogen skulle være i tvivl, er de fremtidsudsigter som statsminsiteren civiliseret smilende og statsmands overbevisende stiller Stor Europa og dets forskellige befolkninger i udsigt.

Imens, borgerkrige sætter Europa i brand, akkompagneret af nyhedernes billeder af tillidsvækkende politikeres beroligende tale om fred og demokrati, sætter vestens sønner livet på spil fjernt fra hjemmet.

Dette sker i en krig, som det fra begyndelsen var ønsket at udføre med kirurgien som forbillede.
Det er imidlertid spørgsmålet, om ikke krige, når de endelig skal føres, bør føres med de til rådighed stående midler.

Derfor er det også spørgsmålet, hvad konsekvensen af opfordringen til at tale pænt i virkeligheden indebærer.
Både nu og på sigt.
Det må statsminister Anders Fog Rasmussen kunne svare på.

Den Danske Forening deler naturligvis Søren Krarups bekymring og skepsis.

* Søren Krarup har omtalte værk under kyndig behandling.

Kilde: Søren Krarup, Rodløshed, Tidehverv, maj juni 2008.

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.