10.02.2008
NO-GO I EUROPÆISKE BYER
Forfatter: Ole Gerstrøm
Parkeringsvagter tør ikke længere at vise sig på Nørrebro
På Københavns Nørrebrogade ud for Assistens Kirkegård, er der en busbane. Det er noget, man normalt på rådhuset betragter som ukrænkeligt, nærmest helligt. I Borgerrepræsentationen har der været forslag fremme om også at lade taxaer køre i busbanerne. Det blev nedstemt.
Men på Nørrebro, er det ikke kun færdselsloven, der gælder i disse tider. Andre kulturer er rykket ind, og man kan observere, at busbanen ud for Assistens Kirkegård konstant er belagt med en række parkerede biler. Heriblandt grønthandlerens varevogne, der fungerer som mobilt lager. Buschaufførerne siges at være rasende over, at deres territorium er besat. Deres udsendte har adskillige gange i december 2007 og januar 2008 været forbi denne multikulturelle P-plads, og hver gang har der holdt en række biler, helt uden P-bøder bag vinduesviskerne. Det forlyder i kvarteret, at ingen P-vagt eller politipatrulje ønsker at markere sig. Engang var der på stedet en lokal politistation i konstant ramponeret tilstand. Den blev lukket. I det hele taget er den politimæssige indsats på Nørrebro begrænset ”under normale forhold.” Når politiets patruljevogne alligevel kører ind, ser man, at de ledsages af følgevogne, der yder beskyttelse. Det samme gælder for brandbiler.
Deres udsendte har også alarmeret pressen om dette Police-No-Go område. Men ingen har ønsket at røre emnet. Overfor Jyllands Posten 23. januar 2008 afviser direktør i Parkering København Anders Møller, at der skulle være områder som f.eks. Nørrebro, hvor P-vagterne ikke tør vise sig. Tilsyneladende arbejder journalisterne hjemme på redaktionen, uden selv at bevæge sig ud i frontområdet.
I Malmö er det meget værre. Sydsvenska Dagbladet skrev 22. oktober 2007 om borgere med hver tusindvis af ubetalte P-bøder og nogle med et formelt ejerskab af over 100 biler. Myndighederne har 17 mio. SEK til gode, som ikke bliver inddrevet. Modellen er, at man lader en person uden midler stå som formel ejer af en lang stribe biler. Han modtager P-bøde-opkrævninger, men betaler ikke. Når kronfogden så kommer for at pante, fremviser stråmanden et stykke papir, hvorefter han har videresolgt vognen til en anden stråmand, og myndighederne, opgiver sagen. Sydsvenska Dagbladet bringer følgende opgørelse:
Tio värstingar skyldiga 17 miljoner kronor Namn, Skuld i kronor, Antal felparkeringsavgifter, Antal bilar (*) Ousamma Alaiyan, 4441347, 3768, 139, (108) Majid Mohammad, 3124754, 2721, 90, (45) Yasser Mahdi, 2597610, 2195, 10, (23) Ragnar Demetri, 2276625, 2055, 36, (22) Nabiel Gad El Haq, 1635535, 1386, 19, (38) Jalal Baltaj: 1316641, 1125, 746, (236) Dragan Jovanovic, 456650, 370, 4, (1) Ringo Petersson, 439150, 405, 17 (?) Sherwan Suleman, 322400, 280, 26 (?) Marcelo Fagnani: 299000, 267, 2, (2) * Inklusive Vägverkets andel och felskrivna felparkeringsavgifter Källa: Kronofogden i Malmö, Vägverket i Örebro
Mange steder i udlandet bruger man en hjullås, der låses fast på et af bilens hjul. Den fjernes først når opkrævede beløb er betalt. Men ingen svensk myndighed vover at tage effektive midler i brug mod dette uvæsen. Vor svenske kilde oplyser, at udlændinge på offentlig forsørgelse køre rundt i store dyre biler, som de parkerer efter behag på kørebane og fortov, mens de griner højt af de etniske svenskere, der må betale hver en krone, de bliver afkrævet.
I Frankrig har man 751 sensible by-zoner (ZONES URBAINES SENSIBLES). De findes på denne regeringshjemmeside: http://i.ville.gouv.fr/divbib/doc/chercherZUS.htm. Den amerikanske islam-ekspert Daniel Pipes skriver, at dette er områder, som den franske stat ikke rigtigt kontrollerer, hvor politiet helst ikke bevæger sig ind, og hvor folk af andre racer og religioner fortrænges. Det er Dar al-Islam (Islams Hus). Det kaldes også forstæderne (les banlieus), stederne med optøjer og bilafbrændinger.
I Storbritannien skrev pakistansk fødte Michael Nazir-Ali den 7. januar 2008 i The Daily Telegraph. Han er nu biskop i den Anglikanske Kirke i Rochester i Syd-England. Han fortalte, at islamiske ekstremister har dannet No-Go områder rundt omkring i landet, hvor det er farligt for ikke-muslimer at bevæge sig ind. Folk af en anden race eller religion risikerer at blive angrebet, hvis de bor eller arbejder i distrikter, som er domineret af streng muslimsk ideologi.
I Amsterdams Slotervaart-distrikt blev en politistation brændt af nytårsaften 2007, og politiet har lært at holde sig tilbage, for ikke at tilspidse situationen. I hele Holland blev 22 skoler brændt af denne aften, og man skønner at i alt 400 biler på samme måde led helvedes kvaler.
Derfor kære læser, vær taknemmelig hver gang du måtte få en P-bøde af Parkering København o.l. Det betyder, at her udøves endnu dansk myndighed.
|