09.12.2007

Forfatter: HV

Sankt Nikolaus Kirke i Tyrkiet kan bruges til sit formål

Endelig messe i Julemandens Kirke

Efter at have løbet de tyrkiske myndigheder i Ankara på dørene i fem år, har den økumeniske partriark Bartholomeus I endelig fået tilladelse til at afholde messe i Sankt Nikolaus Kirke i Myra.

Tilværelsen er ikke nem for det lille kristne mindretal i Tyrkiet. Mange kristne er blevet myrdet i løbet af de seneste år, og for øjeblikket afventer to mænd dom for ”fornærmelse af tyrkiskhed”, efter at de er konverteret fra islam til kristendom.

Det er derfor lidt af en sensation, at der nu er givet tilladelse til afholdelse af messe i ”Julemandens Kirke”, - Sankt Nikolaus Kirke i Myra. I lighed med mange andre stednavne fik også Myra et nyt navn af tyrkerne, da de havde overvundet det kristne Byzantinske Rige, og Myra kaldes i dag Demre.

Kirken blev bygget helt tilbage i det fjerde århundrede til ære for biskop Nikolaus. I krypten under kirken står hans sarkofag, mens sarkofagens indhold blev ført til Bari i Italien i 1087, da området blev erobret af de muslimske tyrkere. Kirken har i mange år fungeret som museum, som folk betaler for at få at se.

Biskop Nikolaus var kendt for sin store godhed og gavmildhed imod fattige og børn, og han blev efter sin død i år 343 gjort til helgen. Han gav senere liv til myten om Santa Claus – Julemanden, som hvert år bringer gaver til verdens børn.

Mange tyrkere har hørt om den gavmilde og børnevenlige Santa Claus, men de færrest af dem ved, at han var kristen. Det er upassende viden i Tyrkiet, hvor Santa Claus fremstilles som en hyggelig skikkelse, som giver håb for det nye år.

Det er imidlertid hverken sympati for det lille kristne mindretal eller for patriark Bartholomeus, som har fået de tyrkiske myndigheder til at give tilladelse til, at Sankt Nikolaus Kirke kan bruges til sit formål..

Det er derimod det faktum, at mange tusinde turister hvert år besøger stedet. Sankt Nikolaus er skytshelgen for Rusland, Kroatien og Serbien, og alene i de første 6 måneder af 2007 blev kirken besøgt af 250.000 russere.

Det er på den baggrund, man skal forstå, hvorfor Tyrkiets Kulturministerium foruden tilladelsen til at afholde messe tillige har bevilliget et pænt beløb til restaurering af kirken.

Kilder: http://www.compassdirect.org/en/display.php?page=news&length=short&lang=en&idelement=5134

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.